Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas (2015) Fitnessrevolutionen – Kropp, hälsa och gymkulturens globalisering. Stockholm: Carlssons. 187 s.
Dysthe, Olga, Hertzberg, Fröydis & Løkengard Hoel, Torlaug (2011). Skriva för att lära – Skrivande i högre utbildning. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. Utvalda delar av 233 s.
Hedenborg, Susanna. (Red). (2016). Idrottsvetenskap – en introduktion. Lund: Studentlitteratur. Ca 100 s. av s. 9–318.
Sörlin, Sverker. (2019). \Till Bildningens Försvar: den svåra konsten att veta tillsammans. \Stockholm: Natur och Kultur. 253 s
Vetenskapliga artiklar. Cirka 400 s.
Utöver denna litteratur tillkommer ytterligare litteratur om cirka 20 sidor att tillgå via Canvas.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syfte
Kursen syftar till att introducera studenten till det idrottsvetenskapliga forskningsfältet och studier på universitetsnivå
.Innehåll
Kursen behandlar innehåll såsom kritiskt tänkande, akademiskt skrivande och hur vetenskaplig kunskap produceras. Studenten övar förmågor att söka, samla in och sammanställa kunskap. Kursen ger en inblick i det breda idrottsvetenskapliga fältet och studenten ges möjlighet till fördjupning inom områden som intresserar studenten extra.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c + Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet.
Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av ursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)