Bitter-Rijpkema, M., Sloep, P., Sie, R., Rosmalen, P., Retalis, S. & Katsamani, M. (2011). A new approach to collaborative creativity support of new product designers. International Journal of Web Based Communities. 7. p. 478-492. 10.1504/IJWBC.2011.042992
Blackwell, A. (2021). The Encyclopedia of Human-Computer Interaction. Chapter 5. Visual Representation. p. 1-30 ePUB
Clarke, RI. (2020). Design Thinking. Chapter: Understanding Design Thinking. ALA Neal-Schuman. p. 10-18. ISBN: 9780838917923 In Print or ePUB
Clarke, RI. (2020). Design Thinking. Chapter: For the Future. ALA Neal-Schuman. p. 29-34. ISBN: 9780838917923 In Print or ePUB
Höök, K. & Löwgren, J. (2021). Characterizing Interaction Design by Its Ideals: A Discipline in Transition. Published by Elsevier B.V. Tongji University. p. 1-16. [https://doi.org/10.1016/j.sheji.2020.12.001](
Sharp, H., Preece, J., & Rogers, Y. (2019). Interaction Design: Beyond human-computer interaction. John Wiley & Sons, Incorporated. p. 1-36. ISBN: 9781119547358 In Print or ePUB
Stolterman, E. & Wiberg, M. (2020): Compositional interaction design—changes in design practice and its implications for teaching and research, Digital Creativity, DOI: 10.1080/14626268.2020.1722708
Ytterligare 100 sidor av digitala artiklar, blogginlägg, bokutdrag, etc. tillkommer, och kommer att publiceras på kursplattformen.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen består av två delar som samspelar tätt med varandra:
Den första delen behandlar begreppet interaktivitet, grafisk design och visuell kommunikation då man utvecklar för webb. Vi studerar interaktiva produkter, grafisk formgivning och interaktivitet utifrån ett användarperspektiv. Vi introducerar olika metoder för att skissa interaktivitet och webbkoncept. Vi undersöker hur olika digitala plattformar som dator, mobiltelefon och läsplattor påverkar gränssnitt, funktionalitet och användarupplevelsen.
Den andra delen handlar om webbdesign och att utveckla ett designkoncept för webb med fokus på användarcentrerad utvecklingsmetodik och multidisciplinärt samarbete i en designprocess. Studenterna praktiserar grundläggande tekniker för att utveckla webbsidor med fokus på att arbeta efter en iterativ användarcentrerad designprocess.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Avslutade kurser om minst 30 hp inom programmet Grafisk design.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Summativ kursvärdering sker i slutet av kursen. Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)