Gustavsson, Jakob & Tallberg, Jonas (2021). Internationella relationer. Lund: Studentlitteratur (597 s.)
Hess, Diana E. (2009). Controversy in the Classroom: the Democratic Power of Discussion. New York: Routledge (197 s.)
Krastev, Ivan (2018). Efter Europa. Göteborg: Daidalos (176 s.)
Individuell fördjupning om kunskapssyn och lärande kopplat till lärandemål 4 (ca. 100 s.) väljs i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Vetenskaplig litteratur (ca 400 s.) om aktuella konflikter och samarbeten tillkommer och meddelas innan kursstart.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om internationella förhållanden och mänskliga rättigheter. Dessutom syftar kursen till att studenten ska utveckla kritiska och analytiska perspektiv på internationella förhållanden.
Kursens huvudtema är internationella relationer och mänskliga rättigheter. Kursen inleds med centrala teoribildningar och grundläggande perspektiv på konflikter och samspel i det internationella samhället. I kursen tillämpas analyser av samspel och konflikter i det internationella samhället med fokus på områden som mänskliga rättigheter, genus, miljö och etnicitet. I kursen problematiseras även internationella samspel och konflikter utifrån didaktiska perspektiv och val. Ämnes- och ämnesdidaktiska studier integreras med 3 högskolepoäng inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS703C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och media (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).