Andersson, Erik (2020). Reconstructing the global political economy. BUP (202 s.)
Hartman, Laura (2011). Konkurrensens villkor. Vad händer med svensk välfärd? SNS Förlag (278 s.)
Pihl, Håkan (2014). Miljöekonomi för en hållbar utveckling. Studentlitteratur (300 s.)
Roine, Jesper (2014). Thomas Pikettys Kapitalet. Volante (110 s.)
Tillkommer artiklar och material, cirka 200 sidor. Väljs i samråd med undervisande lärare.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa och vidga sina ämnesteoretiska kunskaper och förmågor som handlar om samhällsekonomins villkor inom ramen för en alltmer globaliserad internationell ekonomi. Dessutom syftar kursen till att studenten ska utveckla ett kritiskt förhållningssätt till läromedel och undervisning samt att studenten ska utveckla sina didaktiska och metodiska färdigheter med särskilt fokus på undervisning i gymnasieskolan.
Kursens huvudteman är kritiska analyser av sambanden mellan samhälle, miljö, ekonomisk tillväxt, geografi och globalisering. Ekonomiska modeller och teorier, som beskriver aspekter av både nationell och internationell karaktär för att förstå sambandet mellan hållbarhet och ekonomisk effektivitet, analyseras och problematiseras. Särskild tonvikt läggs vid omvandlingar av den offentliga sektorn och vilka effekter ökade förmögenhets- och inkomstskillnader får för individer och grupper i samhället. I kursen problematiseras även globaliseringens effekter utifrån didaktiska perspektiv och val.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS706C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och internationella relationer (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).