- Blomström, V och Wennerberg, J, Akademiskt läsande och skrivande, upplaga 2 eller senare, Stockholm: Liber.
- Ekstig, K, Hellström L, Sollervall, H, Matematik startbok – för ingenjörer och naturvetare, Studentlitteratur 2019 eller senare.
- Jacobsson, Per, Kann, Viggo (2019). Den bildade ingenjören: bildning, utbildning och teknik, Studentlitteratur.
- Övningar i endimensionell analys. Första upplagan (2011). Lund: Studentlitteratur
- Kompletterande skriftligt och digitalt material som tillhandahålls av kursledarna.
Referenslitteratur (denna bok kommer som kursbok i kurserna Analys A och B):
- Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik. Endimensionell analys. Första upplagan (2011). Lund: Studentlitteratur
EduSinglePage
Om kursen
Matematik möjliggör lösningar på komplexa tekniska problem och bidrar till en djupare förståelse för tekniska koncept och system. Detta gör matematiken till ett av de viktigaste verktygen för en ingenjör. I denna kurs introduceras studenten till matematik vid universitet för att vara väl förberedd inför fortsatta fördjupningar i ämnet.
Ingenjörens roll i samhället kan ibland vara ganska komplex. I kursen kommer du att få reflektera kring ingenjörens roll på arbetsplatsen och i samhället. Det kommer att tas upp etiska och hållbarhetsaspekter för att förbereda dig inför det kommande arbetslivet. Genom att förstå dessa aspekter blir du bättre rustad för dina fortsatta studier och din framtida yrkesroll.
I kursen blir du även introducerad till akdemiskt skrivande och kommer att skriva, granska och ge återkoppling på akademiska rapporter.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
I kursen tas följande upp:
1\. Aritmetik
2\. Algebra
3\. Funktionsbegreppet
4\. Elementär ekvationslösning
5\. Problemlösning och formelhantering
6\. Analytisk geometri
7\. Trigonometri
8\. Ingenjörens roll
9\. Hållbarhet
10\. Etik och moral
11\. Akademiskt skrivande
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).