Valero, Paula, Boistrup, Lisa.B., Christiansen, Iben.M., och Norén, Eva (2022). Matematikundervisningens sociopolitiska utmaningar. Stockholm: Stockholm University Press. (kap. 1, 6, 7, 12) (40 s.)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (red.) (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? . Stockholm: Natur & Kultur. (kap. 3, 6-11) (100 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger och Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur och Kultur. (kap. 15, 18, 19) (80 s.)
Wolfmeyer, Mark. (2023). A critical introduction to mathematics education: human diversity and equitable instruction. New York: Routledge. (kap. 1-3 samt ett valfritt kapitel 4-9) (60 s.)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
I kursen problematiserar studenten utvärdering, utvecklingsarbete och frågor som rör kvalitet i skola och lärares arbete utifrån flera olika aspekter med koppling till matematikämnet. Särskild vikt läggs vid studentens egen förmåga att reflektera självkritiskt och analysera utvärderingars potentiella konsekvenser för den lokala skolnivån. Vidare utvecklar studenterna ett lärandematerial utifrån resultat från genomförd undersökning.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML624B Matematik och lärande: Sannolikhet, statistik och läromedel (genomgången).
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).