Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2017). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Gleerups. (190 s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Nilsson, Karin & Sallnäs, Dora (2015). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken. Metodik för lärare F-6. Gleerups. (317 s)
DINO, diagnosmaterial för formativ bedömning i NO F-6 (2011): kan nås via [www.skolverket.se](
Elfström Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor; Wehner-Godée, Christina (2014). Barn och naturvetenskap – upptäck, utforska, lära. Liber. (178 s)
Grettve, Anna; Israelsson, Marie och Jönsson, Anders (2014) Att bedöma och sätta betyg. Natur och kultur (212s)
Hasslöf, Helen (2009) Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö kommun (37s)
Helldén, Gustav; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger och Vikström, Anna (2015) Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Libers förlag (valda delar, ca 160s)
Johansson, Myrtel; Sandström, Maria (2015) Undervisa i Teknik. Malmö: Gleerups (160 s).
Lindegren, Roger (2007). När kemin stämmer. Studentlitteratur (206s) valda delar
Utöver ovanstående litteratur kan dagsaktuell litteratur tillkomma
NO och teknik för lärare, åk 1-6, II
Om kursen
Kursen vänder sig till dig som undervisar eller vill undervisa i No och teknik i årskurs 1–3, 4–6.
Kursen fokuserar energi och materia i olika vardagliga perspektiv. Kroppen och kroppens organ är ett sådant, i vilket organsystemen ses som en enhet för att visa hur de arbetar tillsammans med att lösa kroppens behov av energi och materia. Vardagsföreteelser som exempelvis mat samt bränslen till transportmedel och uppvärmning av bostäder belyses med hjälp av kunskaper från biologins, kemins, fysikens men också teknikens områden. I kursen ingår även aktuell ämnesdidaktisk forskning, t ex barns vardagsföreställningar om naturvetenskapliga och tekniska fenomen. Betydelsen av formativ och summativ bedömning för utvärdering och som hjälp för elevens utveckling behandlas.
Kursen är den andra av två fristående kurser som tillsammans motsvarar naturorienterande ämnen och teknik, 30 hp med inriktning årskurs 1–6. NM172F NO och teknik för lärare, åk 1-6, I, 15 hp ges på vårterminer och NM173F NO och teknik för lärare, åk 1-6, II, 15 hp ges på höstterminer. Kurserna bygger på varandra och måste läsas i progression.
Kurserna kan användas för utökad behörighet om du redan har en lärarexamen som är relevant för aktuella årskurser. Var uppmärksam på att behörighet att undervisa i ett ämne efter en kompletterande utbildning, utöver utbildningens omfattning, även beror på vilka årskurser/skolform en lärares examen är avsedd för. För utökad behörighet åk 1–3 krävs poängomfattning 15 hp No och teknik och det är möjligt att läsa No och teknik för lärare i grundskolans åk 1–6, I 15 hp. För utökad behörighet åk 4–6 No och teknik krävs poängomfattning 30 hp.
Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på www.skolverket.se, Regler och ansvar, Lärar-och förskollärarlegitimation.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna utifrån vardagliga företeelser fördjupar sin kompetens att planera, leda och utvärdera undervisningen i naturvetenskap och teknik i grundskolans årskurs 1-6 i enlighet med styrdokumenten i Lgr 11.
Kursen fokuserar energi och materia i olika vardagliga perspektiv. Kroppen och kroppens organ är ett sådant, i vilket organsystemen ses som en enhet för att visa hur de arbetar tillsammans med att lösa kroppens behov av energi och materia. Vardagsföreteelser som exempelvis mat samt bränslen till transportmedel och uppvärmning av bostäder belyses med hjälp av kunskaper från biologins, kemins, fysikens men också teknikens områden. I kursen ingår även aktuell ämnesdidaktisk forskning, t ex barns vardagsföreställningar om naturvetenskapliga och tekniska fenomen. Betydelsen av formativ och summativ bedömning för utvärdering och som hjälp för elevens utveckling behandlas.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen kräver förkunskaper motsvarande kursen NM172F NO och teknik för lärare, åk 1-6, I
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).