Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1, 3–5, 7, 9–10. (144s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer: För lärare F-6 (3:e uppl.). Malmö: Gleerups utbildning. Kap. 3. (45s)
Areskoug Mats & Eliasson, Per (2017). Energi för hållbar utveckling. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1, 3–6. (156s)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber. Kap. 14. (15s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan (3:e uppl.). Malmö: Gleerups utbildning. Kap. 1, 5. (41s)
Kungliga Vetenskapsakademin (2011). Kemi – den gränslösa vetenskapen. (112 s). Tillgänglig via internet.
Åkerfeldt, Anna; Källander, Susanne & Selander, Staffan (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i grundskolan. Stockholm: Liber. (150 s)
Åkesson Nilsson, Gunilla (2021). Våra byggstenar: grundläggande kemi för grundlärare f-6. Gunilla Åkesson Nilsson förlag. Kap. 14–15. (50s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150s)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om hållbar utveckling i ett no-perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla kunskap om programmering. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kännedom och kunskap om läromedels funktion och roll.
Med hjälp av fysikens begrepp och förklaringsmodeller behandlas energins flöde och oförstörbarhet samt olika energislags kvalitet. Vidare diskuteras jordens strålningsbalans, klimatkonsekvenser av olika energilösningar samt återkopplingsmekanismer i klimatsystemet.
Olika materialval som man gör i sin vardag och hur dessa val påverkar natur och människor problematiseras utifrån ett kemiskt perspektiv. Vidare problematiseras tillverkningsprocessen, användningen och avfallshanteringen av material utifrån ett cirkulärt tänkande.
I kursen behandlas grundläggande programmering och datalogiskt tänkande. Styrteknik i samhället och aktiviteter med programmering i skolår 4–6 diskuteras.
Läromedels roll, funktion och historia diskuteras. Olika aspekter av läromedel, t.ex. språk- och bildanvändning, digitalisering, genusförståelse, jämställdhet och jämlikhet, problematiseras.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).