Kurs, avancerad nivå
9 hp
Malmö | dagtid | 100%
28 augusti 2028 - 5 november 2028
Kurskod: NO637B

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om hållbar utveckling i ett no-perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla kunskap om programmering. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kännedom och kunskap om läromedels funktion och roll.

Med hjälp av fysikens begrepp och förklaringsmodeller behandlas energins flöde och oförstörbarhet samt olika energislags kvalitet. Vidare diskuteras jordens strålningsbalans, klimatkonsekvenser av olika energilösningar samt återkopplingsmekanismer i klimatsystemet.

Olika materialval som man gör i sin vardag och hur dessa val påverkar natur och människor problematiseras utifrån ett kemiskt perspektiv. Vidare problematiseras tillverkningsprocessen, användningen och avfallshanteringen av material utifrån ett cirkulärt tänkande.

I kursen behandlas grundläggande programmering och datalogiskt tänkande. Styrteknik i samhället och aktiviteter med programmering i skolår 4–6 diskuteras.

Läromedels roll, funktion och historia diskuteras. Olika aspekter av läromedel, t.ex. språk- och bildanvändning, digitalisering, genusförståelse, jämställdhet och jämlikhet, problematiseras.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt