Gemensam kurslitteratur för delkurs 1 och 2
Eriksson T, Midlöv P, (red) (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 50 av 622 sidor.
Delkurs 1. Omvårdnad och hälsofrämjande för barn och vuxna, 6 hp
Borgfeldt C, Sjöblom I, Strevens H, Wangel, A-M, (2019) Obstetrik och gynekologi för sjuksköterskor. Upplaga 5. Lund: Studentlitteratur. Cirka 100 av 256 sidor.
FASS, www.FASS.se Heise Löwgren C (red) (senaste upplagen)
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. Cirka 50 s. Elektronisk resurs.
Inera AB (senaste upplagan) Rikshandboken i barnhälsovård. Elektronisk resurs.
Kristensson Hallström I, Derwig M, (red) (2023) Pediatrisk omvårdnad. Stockholm: Liber. Cirka 80 av 436 sidor.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. 199 sidor.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. Cirka 200 av 374 sidor.
Molin J, Wiklund Gustin L, (red) (2024) Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundnivå. Lund: Studentlitteratur. Cirka 70 av 592 sidor.
Murdaugh C-L, Parsons M-A, Pender N-J, (2021) Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur. Cirka 100 av 328 sidor.
Nordiskt närverk för barn och ungas rätt och behov inom hälso- och sjukvård (NOBAB) (2020). Elektronisk resurs. Cirka 5 sidor.
Sinisalo E, Moser Hällen L, (red) (2018) Våld i nära relationer Socialt arbete i forskning, teori och praktik. Stockholm: Liber AB. 382 sidor.
Utrikesdepartementets (2006) Mänskliga rättigheter. Konventionen om barns rättigheter. Stockholm: Regeringskansliet, 80 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 50 sidor
som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
Delkurs 2. Läkemedelsberäkning II, 1,5 hp
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm: Natur & kultur. 228 sidor.
EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Kursens innehåll är fördelat på två delkurser. Delkurs I syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om omvårdnad och hälsofrämjande åtgärder vid hälsa och ohälsa hos personer i olika åldrar med grund i evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet som teoretisk förberedelse inför verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård och primärvård. I kursen belyses även omvårdnad inom reproduktiv hälsa och ohälsa. Omvårdnad, omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans funktion vid fysisk och psykisk hälsa och ohälsa hos patienter i olika åldrar bearbetas i förhållande till Fundamentals of Care och kärnkompetenserna. Delkurs 2 omfattar läkemedelsberäkning II.
Delkurser
Delkurs 1. Omvårdnad och hälsofrämjande för barn och vuxna, 6 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses omvårdnad samt preventiva och hälsofrämjande åtgärder vid fysisk och psykisk hälsa och ohälsa hos barn och vuxna med hänsyn till samhällsförhållanden, mänskliga rättigheter, jämlikhet och förekomst av våld i nära relationer. Vidare belyses hälsoproblem och preventiva åtgärder avseende den reproduktiva hälsan. Familjeperspektivet samt barns och familjers likabehandling med fokus på ett hållbart och jämställt föräldraskap diskuteras utifrån etiska frågeställningar, konventioner och författningar. Förekomst av våld i nära relationer, mäns våld mot kvinnor och våld mot barn diskuteras i relation till mänskliga rättigheter utifrån ett globalt perspektiv, jämlikhet och hållbarhet. Omvårdnadsprocessen bearbetas med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter.
Delkurs 2. Läkemedelsberäkning II, 1,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar läkemedelsberäkning som bygger vidare på tidigare förvärvad kunskap samt introduktion av ytterligare beräkningsområden.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att kursen OM111D ska vara godkänd.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).