Gemensam kurslitteratur för delkurs 1 och 2
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och samhälle. Malmö: Malmö universitet. 17 sidor.
Henricsson M, (red.) (2023) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. (upplaga 3) Lund: Studentlitteratur. 564 sidor.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. 199 sidor.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. Cirka 37 av 374 sidor.
Popenoe R, Langius-Eklöf A, Stenwall E, Jervaeus A, (2021) A practical guide to data analysis in general literature reviews. Nordic Journal of Nursing Research, 41(4), 175-186.
Willman A, Bahtsevani C, Nilsson R, Sandström B (2016) Evidensbaserad omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. 186 sidor.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras med tidigare använd kurslitteratur inom området vetenskaplig metod samt vetenskapliga artiklar i samband med fördjupningsstudier i anslutning till utformandet av projektplan, examensarbetet och den skriftliga reflektionsuppgiften.
Delkurs 3. Interprofessionellt lärande, 1 hp
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande.
Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 62 sidor.
EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Kursens innehåll är fördelat över tre delkurser. Kursen innefattar forskningsprocessen, forskningsetiska principer samt utformande av projektplan och examensarbete. Vidare ingår respondent- och opponentskap, utbildning i samverkan samt grupphandledning i omvårdnad. Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper i vetenskaplig metod, att självständigt kunna planera, genomföra och försvara ett examensarbete inom huvudområdet omvårdnad samt att lära av samverkan med andra professioner inom hälso- och sjukvården. Examensarbetets innehåll knyts till jämställdhet och kan även kopplas till någon av kärnkompetenserna och/eller till Fundamentals of Care, samt ha ett globalt perspektiv. Kursen består av tre delkurser.
Delkurser
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 4 hp
Delkursens innehåll
I delkursen bearbetas och tillämpas forskningsprocessen på en fördjupad nivå avseende kvalitativ och kvantitativ metod samt design av litteraturstudie med relevans för omvårdnad. Delkursen innefattar praktisk tillämpning av forskningsprocessen genom en vetenskapligt framskriven projektplan som ligger till grund för kommande examensarbete. I projektplanen formuleras en forskningsfråga med fokus på omvårdnad. Forskningsfrågan kan dessutom knytas till någon av kärnkompetenserna.
Delkurs 2. Examensarbete, 15 hp
Delkursens innehåll
Innehållet i delkursen utgörs av en fördjupning inom huvudområdet omvårdnad med fokus på allmänsjuksköterskans kompetensområde i genomförandet av ett examensarbete. Dessutom fördjupar studenten sin kunskap i vetenskaplig metod, vetenskapligt skrivande samt forskningsetiska principer genom att utifrån forskningsprocessens olika steg självständigt genomföra ett examensarbete inom givna tidsramar. Innehållet i examensarbetet knyts till jämställdhet och kan kopplas till någon av kärnkompetenserna och/eller det teoretiska ramverket Fundamentals of Care samt ha ett globalt perspektiv.
Delkurs 3. Interprofessionellt lärande, 1 hp
Delkursens innehåll
Innehållet i delkursen utgörs av deltagande vid ”Utbildning i samverkan”, vilket är en dag för lärande i samverkan med studenter från Medicinska respektive Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet samt studenter från Fakulteten för hälsa och samhälle vid Malmö universitet.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen ska kurserna OM111D, OM121D, OM131D och OM132D vara godkända. Dessutom ska delkurs 4 från kurs OM141D Fördjupning i omvårdnad med fokus på säker vård (4,5 hp) vara godkänd.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).