Gemensam litteratur för delkurserna 1, 2 och 3
AnalysPortalen - Labmedicin Skåne (skane.se)
Andersson R, Regnér S, Rogmark C, (red) (2021) Kirurgiska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Cirka 300 av 418 sidor.
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2024) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 684 sidor.
Edberg A-K & Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. Cirka 600 av 756.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Cirka 226 av 488 sidor.
Ericson T, Lind M, (red) (2020). Medicinska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Cirka 230 av 789 sidor.
Eriksson T, Midlöv P, (red) (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 200 av 622 sidor.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS). Elektronisk resurs.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Cirka 270 av 712 sidor.
Heise Löwgren C, (red) (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. 1088 sidor.
ICN etisk kod för sjuksköterskor. Elektronisk resurs.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. 199 sidor.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport 2014:1. Hälsa och samhälle. Malmö högskola. 62 sidor.
Leksell J, Lepp M, (red) (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (2:a upplagan). Stockholm: Liber. Cirka 200 av 357 sidor.
Vårdhandboken. Elektronisk resurs.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 100 sidor som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 13 hp
Henricson M, (red) (2023) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. (upplaga 1 ) Lund: Studentlitteratur. 510 sidor.
Ödegård S, (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. Cirka 100 av 313 sidor.
Delkurs 2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 4 hp
Almerud Österberg S, Nordgren L, (2012) Akut vård ur ett patientperspektiv. Lund: Studentlitteratur. 102 sidor.
MacKway-Jones K, (2014) MIMMS - på svenska: Praktisk ledning av sjukvård vid en större skadehändelse. Lund: Studentlitteratur, Cirka 50 av 189 sidor.
Delkurs 3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård, 13 hp
Ekstedt M, Flink M, (red) (2019) Hemsjukvård – olika perspektiv på trygg och säker vård. Stockholm: Liber. Cirka 150 av 443 sidor.
EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Kursens innehåll är fördelat på 3 delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande. Reflektion ingår som pedagogisk metod för att kunna utveckla ett empatiskt och etiskt förhållningssätt. Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där undervisning under kvällar, nätter och helger kan ingå (delkurs 1, 2, 3). Omvårdnad, omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll diskuteras, tillämpas och fördjupas i förhållande till Fundamentals of Care och kärnkompetenserna. Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskaper, färdigheter och erfarenheter för att självständigt kunna utföra personcentrerad omvårdnad samt ordinerad medicinsk behandling till personer med olika sjukdomstillstånd. Studenten ska utveckla kunskap för att självständigt kunna leda omvårdnadsarbetet, identifiera omvårdnadsbehov, planera, genomföra samt utvärdera omvårdnadsåtgärder vid sjukdom och vid förebyggande av sjukdom och ohälsa samt samverka i det interprofessionella teamet.
Delkurser
Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 13 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår VFU inom somatisk vård. Studenten leder och fördelar arbetet inom vårdteamet och genom strukturerade läraktiviteter tillämpas och fördjupas förmågan till interprofessionellt samarbete. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom huvudområdet omvårdnad fördjupas och integreras med medicinsk vetenskap, arbetsledning och patientsäkerhet. Kunskap om den preventiva, kurativa, stabiliserande och stödjande omvårdnaden fördjupas och omvårdnadsprocessen tillämpas för patienter med olika komplexitet i sitt sjukdomstillstånd. Även ordinerad medicinsk behandling utförs. Omvårdnaden dokumenteras och utförs enligt gällande författningar och riktlinjer.
Delkurs 2. Akutsjukvård med verksamhetsförlagd utbildning samt katastrofmedicin, 4 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår omvårdnad vid akuta tillstånd inom pre- och hospital akutsjukvård, intensivvård, operations- och anestesisjukvård. Teoretisk introduktion till omvårdnad inom respektive specialistområde ges. I delkursen ingår VFU, där studenterna ska träna förmågan att observera vitala tecken, göra prioriteringar av vårdbehov prehospitalt och på sjukhus utifrån ABCDE konceptet. Vidare tränas studenten i att kommunicera i det korta mötet samt att reflektera över sjuksköterskans roll i omvårdnadsarbetet, personcentrerad vård och etiska dilemman i den utsatta situation som patient och närstående befinner sig i. I katastrofmedicin belyses såväl den medicinska som den omvårdnadsinriktade handlingsberedskapen inför olika former av katastrofer. Principer för samhällets katastroforganisation ur ett nationellt och internationellt perspektiv belyses. Principer för skadediagnostik och prioritering av skadade exemplifieras liksom sjukhusens beredskap inför katastroflarm.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom hemsjukvård samt palliativ vård, 13 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår VFU inom hemsjukvård. Studenten leder och fördelar arbetet inom vårdteamet med fokus på interprofessionellt samarbete. Samverkan mellan hälso- och sjukvård, socialtjänst och närstående/anhöriga betonas och utgångspunkten är vårdtagares vårdförlopp och vård som utförs i vårdtagares hem. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom huvudområdet omvårdnad fördjupas och integreras med medicinsk vetenskap, arbetsledning och patientsäkerhet. Empatisk kommunikation och förhållningssätt samt patientinflytande och samverkan med närstående betonas där den personcentrerade vården tydliggöras. Vidare presenteras och behandlas palliativ vård med fokus på omvårdnad utifrån ett personcentrerat perspektiv med hänsyn till fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen ska kurserna OM111D, OM121D, OM131D, OM132D, OM133D, OM134D, OM141D vara godkända. Dessutom ska individuell skriftlig tentamen 1 (4 hp) från kursen OM151D samt projektplan i delkurs 1 Forskningsmetodik, (4 hp) från kursen OM152D vara godkänd.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14). En skriftlig och muntlig programutvärdering genomförs under kursens sista vecka på kursen. Resultatet återkopplas till studenterna på kursens hemsida