EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen har två huvudteman av vilka det första utgörs av religioners och livsåskådningars betydelse för individ och grupp och samhälle. Här behandlas religioner såsom judendom, kristendom, islam, hinduism, buddhism och ursprungsfolkens religioner samt livsåskådningar såsom t.ex. ekologism, existentialism, feminism, humanism och marxism. Studenten kommer under kursen att kritiskt granska källtexter, bilder, läromedel, vetenskapliga texter utifrån olika representationer av religioner och livsåskådningar.
Det andra huvudtemat i kursen konkretiserar frågor kring bedömning, framåtsyftande dokumentation och kommunikation av elevers kunskaper i förhållande till styrdokumenten. Härvidlag diskuteras även relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: RL212C-Religion och lärande: Kulturmöten, identitet och religioner i närsamhället.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).