Centerwall, Erik (2005). Hela Livet - 50 år med sex-och samlevnadsundervisning. Skolverket, 2005. (I urval: s. 1-45, 151-163, totalt ca 60 s.)
Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2015). Respekt för lärarprofessionen - om lärares yrkesspråk och yrkesetik. (4:e uppl.) Stockholm: Liber. (180 s.)
Franck, Olof, Osbeck, Christina & Brömssen, Kerstin von (red.) (2023). Religioner, livsåskådningar och etik: för lärare årskurs 4–9 och gymnasiet. Andra upplagan Malmö: Gleerups. (I urval: s.19–52, 145–155, 187–212, 239–276, totalt ca 105 s.)
Flensner, Karin K., Larsson, Göran & Säljö, Roger (red.) (2021). Känsliga frågor, nödvändiga samtal - Att lära om och av kontroverser. Lund: Studentlitteratur. (I urval: kap. 1, 18 s.)
Gilhus, Ingvild Sælid & Mikaelsson, Lisbeth (2003). Nya perspektiv på religion. Stockholm: Natur och kultur. (273 s.)
Gilhus, Ingvild Sælid & Thomassen, Einar (2011). Antikens religioner. Mellanösterns och Medelhavsområdets religioner. Stockholm: Norstedt. (287 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (I urval: kapitel 1, 2 och 16, totalt 55 s.)
Jönsson, Anders (2017). Lärande bedömning. 4:e utg. Stockholm: Gleerups. (194 s.)
Jönsson, Rune & Liljefors Persson, Bodil (2006). Religionskunskap i årskurs 9. Educare - Vetenskapliga Skrifter, (6), (77s).
Larsson, Göran & Sorgenfrei, Simon (2019). Religion. Stockholm: Liber. (99 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur & Kultur. (I urval: kapitel 8, totalt 85 s.)
Löfstedt, Malin (red.). (2011). Religionsdidaktik – mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. (I urval: kap. 1, 2, 3, 6 och 7, ca 100 s.)
Thurfjell, David (red.) (2016). Varför finns religion? Stockholm: Molin & Sorgenfrei. (268 s.)
Utöver detta tillkommer ca. 150 sidor artiklar och bokkapitel som tillhandahålls av lärare. Dessutom ingår utdrag ur olika källtexter, som också tillhandahålls digitalt. (ca 150 s.)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande förståelser för hur människans behov av att tolka, förstå och söka mening tar sig uttryck i tro och religiös praktik i såväl nutid som i forntida religioner, med fokus på texter och deras tolkning. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla förståelse för begreppen religion, etik och livsfrågor relaterat till de dokument som styr skolans verksamhet.
Kursen sätter människans behov av att bearbeta livsfrågor genom myter, riter och symboler i fokus. I kursen analyseras mytologiska traditioner från olika tider och platser med hjälp av teoretiska modeller för text-, myt- och ritualanalys.Kursen ska ge en översikt över den utvecklingsprocess som religionskunskapsämnet i skolan har genomgått samt introducera religionsdidaktik. Kursen belyser centrala begrepp inom religionsvetenskap och skolämnet religionskunskap. I kursen behandlas etik och livsfrågor, till exempel frågor om liv och död, gott och ont, kärlek, sexualitet och relationer. Med utgångspunkt i skolans styrdokument och didaktikens centrala frågor bearbetas planering av undervisning samt bedömning som stöd för elevers lärande.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).