Boisvert, Donald L. och Carly Daniel-Hughes (red.) (2017). The Bloomsbury Reader in Religion, Sexuality, and Gender. London & New York: Bloomsbury Academic. (288 s.)
Dixon, Thomas (2008.) Science and Religion: A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press. (184 s.)
Flensner, Karin K., Göran Larsson, G. & Roger Säljö (red.) (2021). Känsliga frågor, nödvändiga samtal: Att lära om och av kontroverser. Lund: Studentlitteratur. (Inledning, kap. 1, 9, 10, 11 och 12. (74 s.)
Franck, Olof & Peder Thalén (red.) (2018). Interkulturell religionsdidaktik: utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (Kap. 7 och 8. 34 s.)
Hughes, Aaron W. (2016.). Islam and the Tyranny of Authenticity: An Inquiry Into Disciplinary Apologetics. Sheffield, UK & Bristol, CT: Equinox. (164 s.)
Obadiah, Lionel (2014). “Globalisation and new geographies of religion: new regimes in the movement, circulation, and territoriality of cults and beliefs”. International Social Science Journal 63:209–210, 147–157. (11 s.)
Utöver detta tillkommer följande:
Artiklar och bokkapitel som laddas upp på kursplattformen (ca. 700 s.)
Litteratur för portfolioexaminering som väljs i samråd med undervisande lärare (ca. 400 s.).
Litteratur för muntlig och skriftlig redovisning som väljs i samråd med undervisande lärare (ca. 400 s.).
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen behandlar olika politiska, religiösa och värdeladdade frågor inom religionskunskapen där fokus ligger på åtskillnaden mellan religion och vetenskap. Kursen ska ge studenten verktyg att kunna undervisa om kontroversiella frågor och ämnen som ofta skapar konflikter i klassrummet, till exempel frågor som rör förtryck, diskriminering, våld och territorialism. Kursen tar utgångspunkt i hur argument som grundas i konfessionalism och apologetik kan förstås och användas i en icke-konfessionell utbildning som relaterar till värdegrundsfrågor och demokrati.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL204C Religion och lärande: Existentiella frågor i globala perspektiv (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).