Forsberg A, (2016) Omvårdnad på akademisk grund: Att utvecklas och ta ansvar. Stockholm: Natur & Kultur. 160 s.
Garnow T, (2021) Kulturmöten – Interkulturell omvårdnad med normkritiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur AB. 296 s.
Polit D F, Beck C-T, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (11 ed.) Philadelphia. Lippincott Williams & Wikins. 814 s.
Willman A, (2022) Teorier för omvårdnad.1a upplagan. Lund: Studentlitteratur AB. 406 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap och förståelse om centrala begrepp inom medicinsk vetenskap, vårdvetenskap och omvårdnad i teoretiskt och empiriskt sammanhang. Studenten utvecklar även fördjupade kunskaper om; kärnkompetenser, kulturkompetens och jämställdhet utifrån specialistsjuksköterskans funktion i pediatrisk omvårdnad inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar. Avslutningsvis syftar kursen till att studenten utvecklar färdigheter i akademiskt skrivande och kritiskt analytiskt förhållningssätt.
Under kursens gång behandlas och belyses centrala begrepp och teorier i relation till omvårdnad och medicinsk vetenskap av relevans för det pediatriska omvårdnadsarbetet inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar ur ett professions- och verksamhetsperspektiv. Begrepp såsom kärnkompetens, jämställdhet och omvårdnadsprocess bearbetas utifrån barns olika livsvillkor i relation till specialistsjuksköterskans funktion. Vidare bearbetas begreppen kulturkompetens och profession i relation till specialistsjuksköterskans funktion inom pediatrisk omvårdnad. Avslutningsvis diskuteras sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet, akademiskt skrivande och vikten av att anta ett kritiskt förhållningssätt.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursutvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna, Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).