Ahlbäck Öberg S, Widmalm S, (2016) Att göra rätt – även när ingen ser på, Statsvetenskaplig tidskrift 118/1, s. 7-17. 10 s.
Ankarloo D, (2004) Den svenska modellen och globaliseringen. En översikt. I Magnússon F, Plantin L (red) Mångfald och förändring i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. s 123-142. 19 s.
Bergmark Å, Fritzell J, (2007) Välfärdens utveckling efter 1990-talets kris, Socialvetenskaplig tidskrift nr 2-3, 2007. s 102-109. 7 s.
Cousins M, (2005) ”Gender and the Welfare State”, I: Cousins, Mel. European Welfare States, London: SAGE, s. 58-74. 16 s.
Hartman L, (2011) (red.) Konkurrensens konsekvenser: vad händer med svensk välfärd? Stockholm: SNS utdrag, ca 150 s.
Kymlicka W, (2015) Solidarity in diverse societies: beyond neoliberal multiculturalism and welfare chauvinism, Comparative Migration Studies 3:17, 19 s.
Nygård M, (2020) Välfärdsstat i förändring. Lund: Studentlitteratur. ca 300 s.
Sundén A, Andersen T M, Roine J, (2014) Hur får vi råd med välfärden? Konjunkturrådets Rapport 2014, SNS Förlag. 123 s.
Werner E, Lundh Nilsson F, (2018) Samhällsekonomi för socionomer. Lund: Gleerups. 200 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer om cirka 100 s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om socialpolitiska begrepp och teorier om arbete, försörjning och välfärd, av relevans för det sociala arbetet som kunskaps- och praxisområde.
I kursen behandlas socialpolitikens och välfärdsstatens framväxt och moderna utformning, funktionssätt och fördelningsmässiga utfall. Socialpolitiska problem som marginalisering, utanförskap och försörjningssvårigheter diskuteras med utgångspunkt från begreppen kön, etnicitet och klass. Socialpolitikens utveckling och dess relation till den politiska och ekonomiska utvecklingen analyseras med specifik utgångspunkt i arbetsmarknad, försörjning och produktion samt fördelning av social service och socialförsäkringar. Slutligen diskuteras de framtida utmaningar som den svenska socialpolitiken står inför, som globalisering, privatisering, och den tredje sektorns roll med särskild tonvikt lagd på konsekvenserna för det sociala arbetet.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).