Delkurs 1. Socialt arbete och socionomprofessionen, 11 hp
Afzelius, M, Plantin L, Östeman M, (2017) Children of parents with serious mental illness: The perspective of social workers practice: Social work in action, 29 (4), s. 293-310, 17 s.
Alftberg Å, Ahlström G, Nilsen P, Behm L, Sandgren A, Benzein E, Wallerstedt B, Rasmussen B H, (2018) Conversations about Death and Dying with Older People: An Ethnographic Study in Nursing Homes. Healthcare, 63:6 , 12 s.
Andershed A, Andershed H, (2019). Risk- och skyddsfaktorer förnormbrytande beteende bland unga [Elektronisk resurs] Att använda teori och forskning i praktiken. Stockholm: Socialstyrelsen. 56 s.
Andersson G, Höjer I, Sallnäs M, Sjöblom Y, (red.) (2019) När samhället träder in: barn, föräldrar och social barnavård. Lund: Studentlitteratur. 346 s.
Crockett C, Cooper B, Brandl B, (2018) Intersectional Stigma and Late-Life Intimate-Partner and Sexual Violence: How Social Workers Can Bolster Safety and Healing for Older Survivors. The British Journal of Social Work, 48:4, s. 1000–1013, 13 s.
Elmersjö M, Hultqvist S, Johansson S, (red.) (2023) Socialt arbete i äldreomsorg. Professionell handläggning i teori och praktik. Malmö: Gleerups 184 s.
Franzén A, Gottzén L, (2020) Våldsprevention i Sverige: En forskningsöversikt. Barn- och ungdomsvetenskap: Forskning (rapport 2020:2), Stockholms universitet. 65 s.
Hedberg Rundgren Å, Klinga C, Löfström M, Mössberg L. (red.) (2022) Perspektiv på samverkan. Lund: Studentlitteratur. 463 s.
Heimer G, Björck A, Albért U, Haraldsdotter Y, (red.) (2019) Våldsutsatta kvinnor – samhällets ansvar. Lund: Studentlitteratur. 90 s.
Helmen Borge A I, (2011) Resiliens: risk och sund utveckling. Lund: Studentlitteratur. 258 s.
Hoppstadius H, (2020) Mäns våld mot kvinnor: Diskurser och kunskap i det sociala arbetets praktik. Sundsvall: Mittuniversitetet, 2020. Östersund. 55 s.
Ineland J, Molin M, Sauer L, (2019) Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. Malmö: Gleerups utbildning. 102 s.
Isaksson J, Lilliehorn S, Hansson H, (red) (2022). Perspektiv på hälso-och sjukvårdskuratorns mångfacetterade arbete. Lund: Studentlitteratur. s.127 – 147, s. 193 - 216
Isaksson C, Sjöström S, (2017) Looking for ”social work” in school social work. European Journal of Social work, 20:2 191-202, 11 s.
Jegermalm M, Lundgren D, Östlund L, (2020) Formell och informell omsorg. I: M Ernsth Bravell, L Östlund, (red.). Äldre och åldrande. Grundbok i gerontologi. Malmö: Gleerups. s. 267- 278, 11 s.
Johnson B, Richert T, Svensson B, (2017) Alkohol- och narkotikaproblem. Lund: Studentlitteratur. 381 s.
McConnell D, Aunos M, Pacheco L,Savage A, Hahn L, Feldman M, (2021) Screening for parental intellectual disability: a first step in planning and delivering equitable support services? Journal of Family Social Work, 24:4, 282-298, 16 s.
Richert T, Svensson B, Johnson B, (2022) Experiences of Swedish parents seeking social services support for their adult children with drug addiction. Journal of the Society for Social Work & Research, 12:4, 677-704, 27 s.
Svensson K, Johnsson E, Laanemets L, (2021) Handlingsutrymme: utmaningar i socialt arbete. (Andra utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. 296 s.
Söderberg C, Johansson K, (2018) Brottsförebyggande samverkan, skydd och kontroll. I: Dahlstedt, M. (red.) Gränsöverskridande socialt arbete. Teorier, tillämpningar, tolkningar. Malmö: Gleerups 129-148. 19 s.
Takter M, (2018) Leva på livets höst. På Vems villkor? I Magnússon F. (red) Äldreomsorg och åldrande. Från anhörigskap till krisberedskap. Lund: Studentlitteratur, s. 51-71. 20 s.
Werner A, Malterud K, (2016) Children of parents with alcohol problems performing normality: A qualitative interview study about unmet needs for professional support. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 10:1, 11 s.
Rapporter och vetenskapliga artiklar om ca 400 sidor tillkommer.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Bie K, (2021) Reflektion i socialt arbete. Redskap för lärande och förändring. Malmö: Gleerups Utbildning. 128 s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att utveckla studenternas kunskaper om socionomens arbetsfält, metoder och förhållningssätt som är centrala för professionen. I fokus finns förebyggande socialt arbete samt teorier om generella risk- och skyddsfaktorer och samverkan. Dessutom inkluderar kursen fördjupade kunskaper om mäns våld mot kvinnor, om våld i nära relation, samt om hedersrelaterat våld. En del av kursen utgörs av personliga reflektioner kring professionellt förhållningssätt.
Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1. Socialt arbete och socionomprofessionen, 11 hp
Delkursens innehåll
Socionomens yrkesroll, arbetsmetoder och kompetens är kursens röda tråd. Det övergripande syftet är att utveckla studenternas kunskap om ett förebyggande och hållbart socialt arbete. Kursen fokuserar på generella risk- och skyddsfaktorer samt på samverkan med utgångspunkt i det sociala arbetets specifika forsknings- och verksamhetsområden. Vidare studeras hur socionomens arbetssätt, metoder och samverkan praktiseras relaterat till kursens syfte. En del av kursen är specifikt inriktad på socionomens arbetsuppgifter relaterat till mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och hedersrelaterat våld.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen innehåller samtal och personliga reflektioner över hur studenterna ser på sin egen personliga roll och förhållningssätt i ett professionellt sammanhang inom socialt arbete. Studenterna beskriver och reflekterar såväl skriftligt som muntligt över händelser och situationer som kan bli en tillgång i den kommande yrkesrollen.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111C, SC112B, SC113A, SC121B, SC122A och SC123D på Socionomprogrammet.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).