Balldin N, (2024) Prata så att jag begriper! Kognition, känsla och relation i professionella samtal. Lund: Studentlitteratur. 291 s.
Dahlkild-Öhman G, (2015) Utredningssamtal med våldsutsatta barn. Kapitel i: Eriksson M, Källström Å, Näsman E, (red) Barns röster om våld: Att lyssna, tolka och förstå. Malmö: Gleerups. 79 - 96. 18 s.
Hilte M, (red.) (2022) Professionella möten och samtal i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. 255 s.
Iversen C, Flinkfeldt M, (red.) (2022) Samtal i socialt arbete - ett samtalsanalytiskt perspektiv. Malmö: Gleerups. 213 s.
Dessutom ingår vetenskapliga artiklar om cirka 400 s. Dessa görs tillgängliga för nedladdning.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
I kursen presenteras relevanta begrepp och perspektiv på professionella samtal i socialt arbete. Dessa begrepp och perspektiv fördjupas och relateras till konkret övning i samtal. Studenten tränas att tillämpa samtalsformer relevanta för professionellt socialt arbete, genomföra samtal och reflektera över processer i olika förhållningssätt samt den professionella rollens betydelse. I kursen berörs även samtal med barn, samtal med tolk och samtal med människor som utsatts för våld.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111C, SC112B, SC113A, SC121B, SC122A och SC123D på Socionomprogrammet.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)