Alvesson M, Deetz S (2022). Kritisk samhällsvetenskaplig metod (Andra upplagan.). Lund: Studentlitteratur. 308 s.
Becker H. S. (2008) Tricks of the trade?: yrkesknep för samhällsvetare (1. uppl.). Stockholm: Liber. 246 s.
Booth W C, Colomb G G, Williams J M, Bizup J, Fitzgerald W T, (2019) Forskning och skrivande?: konsten att skriva enkelt och effektivt (Andra upplagan.). Lund: Studentlitteratur AB.
Edling C, Hedström P, (2003) Kvantitativa metoder: grundläggande analysmetoder för samhälls- och beteendevetare. Lund: Studentlitteratur. 205 s.
Thomassen M, (2007) Vetenskap, kunskap och praxis: introduktion till vetenskapsfilosofi. Malmö: Gleerups. 234 s.
Vetenskapsrådet, (2017) God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet. 84 s.
Tillkommer vetenskapliga artiklar inom kunskapsområdet. Ca 250 s.
EduSinglePage
Om kursen
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap om vetenskapsfilosofiska riktningar, forskningsetiska överväganden samt modeller och metoder för vetenskaplig kunskapsproduktion inom socialt arbete.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap om vetenskapsteori och samhällsvetenskaplig metod, särskilt metoder för vetenskaplig kunskapsproduktion inom socialt arbete, forskningsetiska överväganden samt modeller och metoder för vetenskaplig kunskapsproduktion inom socialt arbete.
Kursen behandlar kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder och betydelsen av vetenskapsteori och forskningsprocessens metodologiska förankring. Val av problemställning, forskningsdesign och olika forskningsmetoder samt tillämpning av databearbetning diskuteras. Vidare behandlas kvalitativa- och kvantitativa forskningsansatser vilket innefattar såväl beskrivande som analyserande tillvägagångssätt samt kritisk granskning av metodernas förtjänster och begränsningar.
Behörighetskrav
Socionomexamen eller kandidatexamen omfattande minst 180hp inklusive ett examensarbete omfattande 15hp inom socialt arbete, folkhälsovetenskap, psykologi, sociologi, statsvetenskap, pedagogik, genusvetenskap, kriminologi eller motsvarande.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).