Ahlefeld Nisser, Désirée (2021). Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skola. Lund: Studentlitteratur (122 s.)
Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla (2018). Uppskattande samtalskonst – om att skapa möjligheter i samtalets värld. Lund: Studentlitteratur (138 s.)
Bladini,Kerstin. (2005) Handledning som verktyg och rum för reflektion: en studie av specialpedagogershandledningssamtal. Karlstad: Institutionen för utbildningsvetenskap, Avd. för pedagogik Univ., (280 s.)
Gniste, Matilda & Öinert, Lina (2024). Språkfrämjande arbete i förskolan: med läroplanen som grund. Första upplagan Lund: Studentlitteratur. Del 4 (135 s.)
Gjems, Liv. (1997) Handledning i professionsgrupper. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Granström, Kjell (2006). Dynamik i arbetsgrupper - om grupprocesser på arbetet. Lund: Studentlitteratur (195 s.)
Hedegaard Hein, Helle (2012). Motivation: motivationsteorier & praktisk tillämpning. Stockholm: Liber. (275 s.)
Killén, Kari (2008). Professionell utveckling och handledning - ett yrkesövergripande perspektiv. Lund: Studentlitteratur. (271 s.)
Leo, Ulf & Amundsdotter, Eva (red.) (2020). Perspektiv på handledning - för ledare i förskola och skola. Malmö: Gleerups (179 s.)
Melander, Jan (2021). Trygghet och studiero: en skola fri från kränkningar. Stockholm: Nordstedts juridik. (126 s.)
Nilsson, Björn & Anna-Karin Waldemarson. (2011) Kommunikation för ledare. Lund: Studentlitteratur. (159 s)
Rönnerman, Karin & Nordberg, Ann. (2022). Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning: en introduktion till ELSA-modellen. Stockholm: Lärarförlaget. Kapitel 3 (25 s.)
Sjöman, Madeleine & Björck-Åkesson, Eva (red.) (2023). Förskolan som lärandemiljö: för barn i behov av särskilt stöd. Lund: Studentlitteratur. Kap 2 (22 s.)
Svedberg, Lars (2021). Gruppsykologi – Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund: Studentlitteratur. (326 s)
Sverige. Specialpedagogiska skolmyndigheten (2014). AKK i lärandet - för allas rätt att kommunicera: skrift om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Malmö: Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Ytterligare vetenskapliga texter tillkommer.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad förmåga att leda professionella samtal samt att verka som kvalificerade samtalspartners i olika pedagogiska sammanhang.
Kursen fokuserar på kunskaper och förmågor som krävs för att leda professionella samtal där kunskaper om barns språk- och kommunikationsutveckling är av betydelse. Likheter och skillnader mellan olika former av pedagogiska samtal lyfts fram. Samtalsmetodik och övningar i att leda samtal utgör en stor del av kursen. Grupprocesser behandlas utifrån teorier och övningar.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP613G Lärande, utveckling och pedagogisk utredning - profil språk- och kommunikationsutveckling (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).