Kurs, avancerad nivå
15 hp
Malmö | dagtid | 100%
10 november 2025 - 18 januari 2026
Kurskod: SP623G

Denna kurs ges inom kurspaket:

Kursinnehåll

Kursen behandlar olika teorier om lärande och utveckling, såsom systemteorier och utvecklingspsykologiska teorier

I kursen problematiseras relationen mellan olika lärmiljöer och barns/elevers olika förutsättningar att lära och utvecklas.

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin kunskap om den enskilda individens förutsättningar för lärande utifrån fysisk, kognitiv och socioemotionell utveckling samt olika faktorer i lärmiljön som underlättar för lärande, utveckling och hälsa

Vidare ska studenten utveckla sina kunskaper om pedagogiskt utredningsarbete. Konkret kan detta innebära att granska, analysera och utveckla pedagogiska utredningar på flera olika nivåer

Studenten ska också fördjupa sin kunskap om hälsofrämjande pedagogiskt arbete och betydelsen av samarbete, samverkan och etik inom förskola och skola samt reflektera över specialpedagogens funktion och ansvar.

Behörighetskrav


Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP612G Specialpedagogiska perspektiv (genomgången)

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt