Ahlefeld Nisser, Désirée (2021). Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skola Lund: Studentlitteratur (122 s.)
Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla (2018). Uppskattande samtalskonst – om att skapa möjligheter isamtalets värld. Lund: Studentlitteratur (138 s.)
Bladini,Kerstin. (2005) Handledning som verktyg och rum för reflektion: en studie av specialpedagogershandledningssamtal. Karlstad: Institutionen för utbildningsvetenskap, Avd. för pedagogik Univ., (280 s.)
Gjems, Liv. (1997) Handledning i professionsgrupper. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Granström, Kjell (2006). Dynamik i arbetsgrupper - om grupprocesser på arbetet. Lund: Studentlitteratur (195 s.)
Hedegaard Hein, Helle (2012). Motivation: motivationsteorier & praktisk tillämpning. Stockholm: Liber. (275 s.)
Killén, Kari (2008). Professionell utveckling och handledning - ett yrkesövergripande perspektiv. Lund: Studentlitteratur. (271 s.)
Leo, Ulf & Amundsdotter, Eva (red.) (2020). Perspektiv på handledning - för ledare i förskola och skola. Malmö: Gleerups (179 s.)
Melander, Jan (2021). Trygghet och studiero:en skola fri från kränkningar. Stockholm: Nordstedts juridik. (126 s.)
Nilsson, Björn & Anna-Karin Waldemarson. (2011) Kommunikation för ledare. Lund: Studentlitteratur. (159 s.)
Svedberg, Lars (2021). Gruppsykologi – Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund: Studentlitteratur. (326 s.)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupad förmåga att leda professionella samtal samt att verka som kvalificerad samtalspartner i olika pedagogiska sammanhang. Kursen fokuserar på kunskaper och förmågor som krävs för att leda professionella samtal. Likheter och skillnader mellan olika former av pedagogiska samtal lyfts fram. Samtalsmetodik och övningar i att leda samtal utgör en stor del av kursen. Grupprocesser samt främjande och förebyggande arbete behandlas utifrån teori och övningar.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SP621G Utveckling, levnadsvillkor och pedagogiska utredningar (genomgången) eller SP622G Lärande, utveckling och pedagogisk utredning (genomgången) eller SP623G Lärande, utveckling och pedagogisk utredning (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).