Kurs, avancerad nivå
15 hp
Malmö | dagtid | 50%
19 januari 2026 - 7 juni 2026
Kurskod: SP712G

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Kursen behandlar olika teorier om lärande och utveckling, såsom systemteorier och utvecklingspsykologiska teorier. Studenterna ska fördjupa sina kunskap om den enskilda individens förutsättningar för lärande utifrån fysisk, kognitiv och socioemotionell utveckling samt olika faktorer i lärmiljön som underlättar för lärande, utveckling och hälsa. Samspelet mellan lärmiljö och elevens förutsättningar belyses. Vidare ska studenterna utveckla sina kunskaper om pedagogiskt utredningsarbete samt kunna granska, analysera och utveckla pedagogiska utredningar på flera olika nivåer.

Studenterna ska också fördjupa sin kunskap om hälsofrämjande pedagogiskt arbete och betydelsen av samarbete, samverkan och etik inom skola samt reflektera över speciallärarens funktion och ansvar.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP612G Specialpedagogiska perspektiv (genomgången)

Kurslitteratur

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt