Björndahl, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat. Stockholm: Liber. (145 s.)
Bruce, Barbro (red.) (2022). Att vara speciallärare: med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling samt intellektuell funktionsnedsättning. Malmö: Gleerups (207 s.)
Bruce, Barbro; Ivarsson, Ulrika; Svensson & Anna-Karin (2024). Språklig sårbarhet i förskola och skola –barnet, språket och pedagogiken. Lund: Studentlitteratur (av studenten valda delar[[JN1]](<#_msocom_1>) , ca 150 s.).)
Guvå, Gunilla (2023). Utvecklingspsykologiska perspektiv på utveckling och lärande i skola och förskola. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur (177 s.).
Hjörne, Eva & Säljö, Roger (2021) Elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling Malmö; Gleerups (280 s.)
Hoeg, Peter (2015). De kanske lämpade. Stockholm: Nordstedts förlag. (250 s.)
Holmqvist (red.), Mona (2024). Specialdidaktik: för innehållsinkluderande undervisning. Gleerups Utbildning AB (247 s.)
Hwang, Philip, and Björn Nilsson (2019). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och kultur (av studenten valda delar, ca 200 s.)
Ljungblad, Ann-Louise (2018). Relationellt lärarskap: och pedagogiska möten. Lund: Studentlitteratur (173 s.)
Partanen, Petri (2019). Hälsa för lärande - lärande för hälsa. [Stockholm]: Skolverket. Tillgänglig på Internet
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utredning och kartläggning: att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd. Malmö: Gleerup (159 s.)
Von Wright, Moira (2002). "Det relationella perspektivets utmaning: En personlig betraktelse." I: Attarbeta med särskilt stöd: några perspektiv (pp. 9-20). Stockholm: Skolverket
Öhman, A. (red.) (2022). Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik. Lund: Studentlitteratur. Kap 5, 6,7 och 8 (ca 80 s.)
Öquist, Oscar (2018). Systemteori i praktiken: konsten att lösa problem och nå resultat. Stockholm: Gothia Fortbildning (136 s.)
Dessutom tillkommer aktuella styrdokument och vetenskapliga artiklar, ca 70 s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen behandlar olika teorier om lärande och utveckling, såsom systemteorier och utvecklingspsykologiska teorier. Studenterna ska fördjupa sina kunskap om den enskilda individens förutsättningar för lärande utifrån fysisk, kognitiv och socioemotionell utveckling samt olika faktorer i lärmiljön som underlättar för lärande, utveckling och hälsa. Samspelet mellan lärmiljö och elevens förutsättningar belyses. Vidare ska studenterna utveckla sina kunskaper om pedagogiskt utredningsarbete samt kunna granska, analysera och utveckla pedagogiska utredningar på flera olika nivåer.
Studenterna ska också fördjupa sin kunskap om hälsofrämjande pedagogiskt arbete och betydelsen av samarbete, samverkan och etik inom skola samt reflektera över speciallärarens funktion och ansvar.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP612G Specialpedagogiska perspektiv (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).