Bergnéhr, Disa, Nilsson, Henrik, Trulsson, Åsa & Silander, Charlotte (red.) (2024). Mångfaldens möten interkulturalitet, utbildning och lärande. Växjö: Linnaeus University Press. Tillgänglig via Internet. (eget urval 150 s.)
Bornemark, Jonna. (2020). Horisonten finns alltid kvar: om det bortglömda omdömet. Stockholm: Volante (eget urval 100 s.)
Bruce, Barbro, Ivarsson, Ulrika, Svensson, Anna-Karin & Sventelius, Eva (2024). Språklig sårbarhet iförskola och skola – barnet, språket, pedagogiken. Lund: Studentlitteratur. (eget urval 150 s.)
Bruce, Barbro (red.) (2020). Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning. Lund: Studentlitteratur. (eget urval 150 s.)
von Börtzell-Szuch, Diana & Vuorenpää, Sari (2025). Läs\- och skrivundervisning utifrån elevers varieradebehov. Malmö: Gleerups. (eget urval 150 s.)
Cain, Kate (2010). Reading development and difficulties. West Sussex: BPS Blackwell. (272 s.)
Daneshfar, Samran, & Moharami, Mehdi. (2018). Dynamic assessment in Vygotsky's sociocultural theory: Origins and main concepts. Journal of Language Teaching and Research, 9(3), 600-607.
Erickson, Gudrun & Gustafsson, Jan-Eric (2014). Bedömningens dubbla funktion – för lärande och likvärdighet. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (red.) Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur och kultur. (30 s.)
Elleman, Amy M., Oslund, Eric L., Griffin, Nathalie M., & Myers, Katie E. (2019). A review of middle school vocabulary interventions: Five research-based recommendations for practice. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 50(4), 477-492.
Folkhälsomyndigheten. (2016).Skolprestationer, skolstress och psykisk ohälsa bland tonåringar. (4 s.) Tillgänglig via internet.
Erickson, Gudrun & Gustafsson, Jan-Eric (2014). Bedömningens dubbla funktion – för lärande och likvärdighet. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.) Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur och kultur. (30 s.)
Folkhälsomyndigheten (2016). Skolprestationer, skolstress och psykisk ohälsa bland tonåringar. (4 s.) Tillgänglig via internet.
Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (2020). Skrivundervisningens grunder. Lund: Gleerups (333 s.).
Fälth, Linda., Selenius, Heidi., & Egerhag, Helén. (2023). A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden. European Journal of Special Needs Education, 38(2), 233-244.
Giota, Joanna & Gustafsson, Jan-Eric (2021). Perceived Academic Demands, Peer and Teacher Relationships, Stress, Anxiety and Mental Health: Changes from Grade 6 to 9 as a Function of Gender and Cognitive Ability, Scandinavian Journal of Educational Research, 65(6), 956-971. (14 s).
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2020). Språkinriktad undervisning: en handbok. (Tredje upplagan) Lund: Studentlitteratur. (245 s.)
Hirsh, Åsa & Lundahl, Christian (red.) (2021). Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling iskolans bedömningsarbete. Stockholm: Natur och Kultur. (kap 5, 9-10, 12-17). (175 s.)
Klapp, Alli & Jönsson, Anders (2021). Scaffolding or simplifying students’ perception of support in Swedish compulsory school. European Journal of Psychology of Education 36(4), 1055-1074. (19 s.)
Oakhill, Jane, Cain, Kate & Elbro, Carsten (2018). Läsförståelse: insikt och undervisning. Stockholm: Liber. (192 s.)
Rubin, Maria. Språkliga redskap -Språklig beredskap: en praktiknära studie om elevers ämnesspråkliga deltagande i ljuset av inkluderande undervisning. Diss. Malmö universitet, Fakulteten för lärande och samhälle, 2019. (330 s.)
Samuelsson, Stefan, Arnqvist, Anders, Björn, Marianne, Dahlin, Karin & Elwér, Åsa (2009). Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket. Natur & Kultur. (Valda delar i samråd med lärare, c:a 150 s.)
Schmidt, C., Hvit Lindstrand, S. (2022). Dialogisk högläsning i förskoleklassen och årskurs 1: ”Jag tycker att molnbullen smakar delikat” Forskning om undervisning och lärande, 10(1), 78-99.
Svensson, Idor (2019). Kartläggning av läs- och skrivförmågan. I modul: Språk-, läs- och skrivutveckling – Tilltro, läsning och demokrati. Skolverket. (13s.)
Dessutom tillkommer artiklar med bland annat fokus på språkstörning och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt språk-, skriv- och läsutveckling, samt avhandlingar som väljs i samråd med specialiseringsansvarig. (ca 100 s.)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Studenten övar sin analytiska förmåga genom att granska lärmiljöer med utgångspunkt från elevers förutsättningar. Genom kartläggning och pedagogisk bedömning av elevers hela lärsituationer undersöker studenten hur lärmiljön, individanpassade arbetssätt och bedömning av elevers kontextuella kunskapsutveckling kan utvecklas.I kursen behandlas olika teoretiska perspektiv gällande undervisning samt elevers olika förutsättningar. Att presentera tillämpbara språkdidaktiska metoder och förhållningssätt som gynnar elever med funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, ingår också i kursen.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP712G Lärande, utveckling och pedagogisk utredning (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).