- Ammenberg, J. (senaste upplagan). Miljömanagement. Studentlitteratur, Lund.
- Kossila, L. (senaste upplagan). Cirkulär Logistik – Praktiska exempel på cirkulär supply chain management. Studentlitteratur, Lund.
- McKinnon, A., Browne, M., Piecyk, M. & Whiteing, A. (senaste upplagan). Green Logistics. Improving the environmental sustainability of logistics. Kogan Page, London.
- Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten skall utveckla sin förmåga att analysera och kritiskt reflektera kring olika aspekter av relationen mellan transporter och ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar utveckling i ett regionalt, nationellt respektive globalt perspektiv, samt förklara och reflektera över jämlikhets- och rättvisefrågor kopplade till transport och logistik. Studenten ska också kunna bedöma och analysera hur organisatoriska, transportpolitiska samt nya logistiska och digitala lösningar kan främja en hållbar utveckling.
Kursen innehåller grundläggande teorier om hållbar utveckling, allmänt och inom transportsektorn avseende såväl ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. Moment av naturvetenskap och klimatförändringar, liksom miljöekonomi, CSR (corporate social responsibility), globala rättvisefrågor, företagens miljöförbättringsarbete, miljöpolitiska styrmedel, cirkulär ekonomi och grundläggande miljörätt. Momenten intermodala lösningar, mobility management, miljöanpassade transportsystem och smart cities samt miljöledningssystem berörs också.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Engelska 6
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).