- Grant, R. M. (senaste upplagan). Contemporary Strategy Analysis. Blackwell Publishing.
- Jensen, T. & Sandström, J. (senaste upplagan). Organisation och ansvar. Liber, Stockholm.
- Kristensson, P., Gustafsson, A. & Witell, L. (senaste upplagan). Tjänsteinnovation. Studentlitteratur, Lund.
- Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att utforska sambandet mellan organisatorisk struktur, strategi och innovationsförmåga inom transportbranschen. Genom att kombinera teoretiska koncept med praktiska tillämpningar kommer kursen att behandla hur företag inom transportsektorn kan främja innovation, jämställdhet och hållbar tillväxt. Genom att integrera strategiskt tänkande och en noggrann analys av konkurrensfördelar samt fokusera på ledarskap och förändringsprocesser, kommer studenterna att utveckla en djupgående förståelse för hur en inkluderande företagskultur kan vara avgörande för att skapa en framgångsrik och ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbar affärsverksamhet inom transportsektorn. Kursen kommer att belysa både möjligheter och utmaningar inom transport- och logistiksektorn och ge studenterna insikter som kan tillämpas i olika sammanhang inom branschen både nationellt och globalt.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs avklarade kurser om minst 15 hp inom huvudområdet Företagsekonomi.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).