Dahlkwist, Matts (2019). Lärarledarskap, situationsanpassat ledarskap, strukturerad undervisning. Stockholm: Liber (valda delar i samråd med kursledare, ca 100 sidor
Fejes, Andreas; Lindberg, Viveca; Värvik, Gunn-Britt (2017). Yrkesdidaktikens mångfald, Falun: Lärarförlaget (valda delar i samråd med kursledare, ca 100 sidor)
Henning Loeb; Ingrid & Korp, Helena (red.) (2012). Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram. Lund: Studentlitteratur (valda delar i samråd med kursledare, ca 100 sidor)
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – hur, vad och varför. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Köpsén, Susanne (red.) (2019) Lära till yrkeslärare. Lund: Studentlitteratur (valda delar i samråd med kursledare, ca 100 sidor)
Larsson, Staffan (2013) Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Stockholm: Natur och Kultur (valda delar i samråd med kursledare, ca 100 sidor)
Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger, Liberg, Caroline, Asp-Onsjö, Lisa & Bunar, Nihad (2020). Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur Kultur Akademisk (valda delar, ca 200 sidor i samråd med kursledare)
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010) Metoder – undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur. (192 s)
Rautalinko, Erik (2019). Samtalsfärdigheter: stöd, vägledning och ledarskap. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (2023) Planera, genomför och följ upp arbetsplatsförlagt lärande. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2011). Bedömning i yrkesämnen – dilemman och möjligheter. Stödmaterial. (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2022) Betyg och prövning. Stockholm: Skolverket. getFile -Skolverket
Dessutom tillkommer styrdokument och artiklar inom olika yrkesdidaktiska områden som väljs i samråd mellan studenter och lärare.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om lärande, yrkesdidaktik, bedömning och betygsättning samt APL-handledning och kvalitetssäkring. Studenten ska också utveckla sin förmåga att skapa och utvärdera inkluderande lärandesituationer samt utveckla förmågan att granska och använda olika resurser även digitala för lärande.
Kursens huvudtema är styrdokument, yrkesdidaktik och bedömning utifrån en vetenskaplig grund med särskild betoning på ungas och vuxnas kunskapsutveckling. Fokus i kursen ligger på yrkeslärarprofessionens centrala kunskapsområden med koppling till teorier om lärande, didaktik och bedömning. Studenten arbetar med skolans styrdokument, tolkning av mål, centrala innehåll och kunskapskrav i planeringen av undervisning och andra lärandesituationer som APL och med val av resurser för lärande till exempel läroböcker, yrkesinstruktioner, film och andra medieformer. I kursen utvecklar studenten ett mångsidigt formativt och summativt bedömningsunderlag. Studenten bekantar sig också med olika modeller för pedagogisk utvärdering. Även erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning bearbetas och fördjupas i kursen.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV211D Yrkeskunnande, yrkesutbildning, skola och samhälle (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).