Kurs, grundnivå
15 hp
Malmö | dagtid | 75%
1 september 2025 - 18 januari 2026
Kurskod: UV212D

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om lärande, yrkesdidaktik, bedömning och betygsättning samt APL-handledning och kvalitetssäkring. Studenten ska också utveckla sin förmåga att skapa och utvärdera inkluderande lärandesituationer samt utveckla förmågan att granska och använda olika resurser även digitala för lärande.

Kursens huvudtema är styrdokument, yrkesdidaktik och bedömning utifrån en vetenskaplig grund med särskild betoning på ungas och vuxnas kunskapsutveckling. Fokus i kursen ligger på yrkeslärarprofessionens centrala kunskapsområden med koppling till teorier om lärande, didaktik och bedömning. Studenten arbetar med skolans styrdokument, tolkning av mål, centrala innehåll och kunskapskrav i planeringen av undervisning och andra lärandesituationer som APL och med val av resurser för lärande till exempel läroböcker, yrkesinstruktioner, film och andra medieformer. I kursen utvecklar studenten ett mångsidigt formativt och summativt bedömningsunderlag. Studenten bekantar sig också med olika modeller för pedagogisk utvärdering. Även erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning bearbetas och fördjupas i kursen.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV211D Yrkeskunnande, yrkesutbildning, skola och samhälle (genomgången)

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt