Program, grundnivå
90 hp
Distans dagtid 75%
18 januari, 2021 - 15 januari, 2023

Om utbildningen

Som yrkeslärare för du vidare dina kunskaper och inspirerar framtidens yrkesverksamma inom ditt yrke. Yrkeslärarutbildningen vänder sig till dig som vill bli yrkeslärare inom gymnasieskolans yrkesprogram. Yrkeslärarutbildnigen är ett alternativ för dig med relevanta och kvalificerade yrkeskunskaper som är relevanta för gymnasieskolans yrkesämnen. För att söka utbildningen behöver du dokumenterad arbetserfarenhet.

Den tvååriga utbildningen ger dig behörighet att undervisa på yrkesprogram i gymnasiet och vuxenutbildning. Det finns idag en stor efterfrågan på legitimerade yrkeslärare. Efterfrågan varierar mellan yrkesområden, men efter din examen kan du jobba i hela landet och ofta även utomlands.  

Utbildningen ges på distans (75% studietakt) under fyra terminer och med två-fyra universitetsförlagda dagar per kurs. Utbildningen består av 60 högskolepoäng i kurser som behandlar frågor som är centrala för lärare. Det handlar bland annat om värdegrund, ledarskap, konflikthantering, bedömning och betygsättning samt läroplansteori och didaktik. Samtliga kurser har fokus på kopplingen mellan yrkesutbildning och yrkesdidaktik. Då det förväntas att du redan har ämneskunskaper i de yrkesämnen du ska undervisa i ges ingen utbildning i dessa.

Under utbildningen kopplas teori och praktik genom att verksamhetsförlagd och högskoleförlagd utbildning varvas. Särskild vikt läggs vid att du som blivande yrkeslärare utvecklar din kompetens och förmåga att undervisa i en skola där elever med olika behov och bakgrund möts.

Den verksamhetsförlagda utbildningen (vfu) genomförs på en gymnasieskola i en av de kommuner i Skåne eller Blekinge som samverkar med Malmö universitet. Den verksamhetsförlagda utbildningen är på heltid och genomförs under fastlagda perioder och omfattar 30 högskolepoäng.  

Du som har anställning som yrkeslärare under utbildningstiden finns möjlighet att genomföra den verksamhetsförlagda utbildningen inom ramen för din egen anställning. Aktuell kopia på anställningsavtal ska bifogas och ny ansökning görs inför varje termin. Ansökan skickas till registrator (se post- och mailadress på blanketten samt ansökningsdatum).

Blanketten Ansökan om vfu i egen anställning finns här

Presentation om vfu inför kurs 1

Mer information om vfu inom yrkeslärarprogrammet.

Kontakt

För frågor rörande vfu, kontakta ls.vf@mau.se

 

Ansökan sker i två steg – ett för grundläggande behörighet och ett för särskild behörighet. För den grundläggande behörigheten ansöker du precis som för övriga universitets- och högskoleutbildningar via antagning.se. Ansökan om den särskilda behörigheten är för att validera dina yrkeskunskaper  och sker via VALDA.

  1. Anmäl dig till utbildningen via www.antagning.se. I samband med denna anmälan kontrolleras din grundläggande behörighet. Anmälan för antagning till vårterminen 2021 är öppen mellan 15 september och 15 oktober.
  2. Ansök om validering av dina yrkeskunskaper i VALDA.
    • Du ansöker om validering för att synliggöra din kompetens när det gäller den särskilda behörigheten. En validering räcker och du behöver bara ansöka om validering på den högskola eller universitet som du vill studera på i första hand. Vi kontaktar dig för en kartläggning av dina yrkeskunskaper. I kartläggningsprocessen hjälper vi dig att beskriva din kompetens så att du får fram ett komplett och bedömningsbart underlag.
    • För att styrka din särskilda behörighet i VALDA behöver du intyg från arbetsgivare och utbildning som påvisar dina erfarenheter och kunskaper i de olika ämnena. Ett intyg från arbetsgivare behöver innehålla information om 1) arbetad tid och omfattning (arbetsgivarintyg) och 2) vilka arbetsuppgifter, ansvar och verktyg/metoder/program som du haft/använt (tjänstgöringsintyg).
    • Tänk på att begära in och samla ihop alla betyg och intyg i god tid. Dokument som du bara har i pappersform behöver du scanna in och spara på din dator innan du kan ladda upp det i VALDA. Du kan påbörja din ansökan i VALDA redan den 1 september. Sista dagen att lämna in din valideringsansökan i VALDA är 22 oktober.

Behörighet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper inom något eller några av de yrkesämnen som finns i gymnasieskolans yrkesprogram.

Kriterier finner du här http://www.studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/yrkeslarare/

Urval

Betyg 66%, Högskoleprov 34%

Ingenjör ska bli lärare i industriell teknik

Processtekniker och ingenjör. Efter att i många år arbetat med att övervaka kemiska processer vill Rosmarie Sjödahl byta maskiner mot människor.

Ingenjör ska bli lärare i industriell teknik

Processtekniker och ingenjör. Efter att i många år arbetat med att övervaka kemiska processer vill Rosmarie Sjödahl byta maskiner mot människor.

– Jag har längtat efter att jobba med lite mjukare frågor, inte bara maskiner, säger hon.

Gotlänningen Rosmarie Sjödahl har jobbat som processoperatör inom processindustrin i många år, de senaste tio åren i Skåne på Perstorp AB. Hon är också utbildad ingenjör med inriktning maskinteknik vid KTH i Stockholm. Som processoperatör jobbar hon med drift och övervakning på Energi/Formalin, som förser övriga fabriker på Perstorps AB med vatten, ånga och formalin. Driften pågår dygnet runt året runt så det blir både nätter och helger ibland, och nu tycker hon det börjar ta emot att jobba skift.

Hur känns det att bli lärare?

– Jätteläskigt och ovisst. Men jag hade inte sökt om det känts främmande, och nu när jag börjat praktisera känner jag att det ger mig jättemycket tillbaka att jobba med ungdomar. Det avgörande för mig var just att få jobba med ungdomar och att jag skulle kunna använda min yrkeserfarenhet. Jag var lite orolig att den skulle vara bortkastad och att jag skulle få börja om. Att den ses som en tillgång i läraryrket är förstås jättekul.

Vad tycker du om utbildningen?

– Jättebra. Man vet ju inte hur det ska bli när man gör något nytt. Men den första tiden har verkligen gett mersmak. 

Från sjukgymnast till yrkeslärare på vård- och omsorgsprogrammet

Jag jobbade som sjukgymnast i 10 år framförallt inom barn- och ungdomshabiliteringen, vilket var ett utmanande och utvecklande jobb. Men jag tröttnade på bristerna i sjukvården och att inte kunna förändra inifrån.

Från sjukgymnast till yrkeslärare på vård- och omsorgsprogrammet

Jag jobbade som sjukgymnast i 10 år framförallt inom barn- och ungdomshabiliteringen, vilket var ett utmanande och utvecklande jobb. Men jag tröttnade på bristerna i sjukvården och att inte kunna förändra inifrån.

Nu har Joel Asmundsson en fast tjänst på en fristående gymnasieskola i Lund, där han undervisar i etik och specialpedagogik på vård- och omsorgsprogrammet, parallellt med sina studier. Lärarjobbet ger honom möjlighet att få använda sina tidigare kunskaper på djupet.

– Min samlade yrkeserfarenhet och olika utbildningar ger mig behörighet att undervisa i sexton ämnen på både vård- och omsorgsprogrammet och barn- och fritidsprogrammet, säger Joel Asmundsson.

Att undervisa faller sig naturligt

Joel visste tidigt att han skulle ha med människor att göra. Förutom att vara äldst av fem syskon har han även varit träningsinstruktör och lärt ut hjärt- och lungräddning. Även som legitimerad sjukgymnast ingår det att förmedla kunskaper till andra. Att undervisa faller sig naturligt och Joel tycker att det är roligt med nyfikna unga människor som han kan påverka.

– En av anledningarna till att jag började plugga var att få nya kunskaper och insikter och jag känner att jag frodas i miljön på högskolan. En annan anledning var att få en lärarlegitimation. 

Utbildningen startade med en kurs i sociala relationer som var helt rätt inkörsport för att sedan byggas på, fördjupas och skapa lärplattformar. 

– Min uppgift som lärare är nu att få unga människor att utveckla sina förmågor, vilket jag gör tillsammans med eleverna, säger Joel. 

Kontakt