EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursens huvudteman är lärande och utveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv. Studenten analyserar olika perspektiv på lärande utifrån lärande- och utvecklingsteorier samt ger exempel på hur dessa kan kombineras på ett sätt som gynnar alla elever oavsett förutsättningar och villkor. Studenten problematiserar kategoriseringar av elever i svårigheter samt begrepp, fenomen och aktuell forskning rörande normalitet och avvikelse. Aktuell forskning om språkutveckling, läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behandlas och problematiseras utifrån såväl kognitiva som sociokulturella perspektiv. Dessutom diskuteras och exemplifieras hur utvecklande lärandemiljöer kan utformas för elever som har svenska som sitt första eller sitt andra språk. Frågor om samverkan på olika nivåer belyses genom att studenten granskar, utformar och ger varandra respons på pedagogisk utredning med utgångspunkt i praktisk erfarenhet, verksamhetsförlagd utbildning, utredningar, forskning och styrdokument.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: UV212D-Styrdokument, yrkesdidaktik och bedömning.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).