Gustavsson, Bernt (red.) (2004). Kunskap i det praktiska. Lund: Studentlitteratur. (223 sidor)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2010). Språkinriktad undervisning: en handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren (valda delar som väljs i samråd med examinator)
Hugo, Martin (2011) Från motstånd till framgång: att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. (124 sidor)
Illeris, Knud (2007). Lärande. Lund: Studentlitteratur. (valda delar som väljs i samråd med examinator)
Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009). Dyskalkyli - finns det? Aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Göteborg: nationellt centrum för matematikutbildning. (88 sidor)
(Tillgänglig via internet)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.)(2017). Lärande skola bildning – grundbok för lärare. Stockholm: Natur och Kultur (valda delar som väljs i samråd med examinator)
Mossige, Margunn; Røskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009). Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber AB. (204 sidor) (valda delar som väljs i samråd med examinator)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk kartläggning 4:e uppl: Att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd. Malmö: Gleruups (133 sidor)
Skolverket. (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram ( 80 sidor)
(Tillgänglig via internet)
Skolverket (2011). Läroplan för gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2017) Läroplan för vuxenutbildning. Stockholm: Skolverket
Skolverket (2014). Stödinsatser i utbildningen - Om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. (62 sidor)(Tillgänglig via internet)
Skolverket. (2012). Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. (147 sidor).
(Tillgänglig via internet)
Säljö, Roger & Hjörne, Eva. (2013) Att platsa i en skola för alla. Lund: Studentlitteratur AB (240 sidor)
Dessutom tillkommer artiklar, avhandlingar och skönlitteratur samt aktuella styrdokument.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten , ska utveckla grundläggande kunskaper om utveckling, lärande och specialpedagogik med fokus på gymnasieskolans och vuxenutbildningens yrkesprogram. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin förmåga att analysera och utveckla lärandesituationer som gynnar alla elever oberoende av förutsättningar och levnadsvillkor.
Kursens huvudteman är lärande och utveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv. Studenten analyserar olika perspektiv på lärande utifrån lärande- och utvecklingsteorier samt ger exempel på hur dessa kan kombineras på ett sätt som gynnar alla elever oavsett förutsättningar och villkor. Studenten problematiserar kategoriseringar av elever i svårigheter samt begrepp, fenomen och aktuell forskning rörande normalitet och avvikelse. Aktuell forskning om språkutveckling, läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behandlas och problematiseras utifrån såväl kognitiva som sociokulturella perspektiv. Dessutom diskuteras och exemplifieras hur utvecklande lärandemiljöer kan utformas för elever som har svenska som sitt första eller sitt andra språk. Frågor om samverkan på olika nivåer belyses genom att studenten granskar, utformar och ger varandra respons på pedagogisk utredning med utgångspunkt i praktisk erfarenhet, verksamhetsförlagd utbildning, utredningar, forskning och styrdokument.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV212D Styrdokument, yrkesdidaktik och bedömning (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).