EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i fritidspedagogisk verksamhet på vfu-skola. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet, det vill säga över hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utveckla den fritidshemspedagogiska verksamheten och undervisningen samt skolans uppdrag. Begreppet undervisning ska ges en vid tolkning i fritidshemmet där omsorg, utveckling och lärande utgör en helhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen behandlar skolans uppdrag och verksamhet i praktiken. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-skolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och olika former av möten samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete. Studenten ges möjlighet att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till verksamheten tillsammans med handledare och andra studenter.
I denna kurs behandlas fritidshemmets verksamhet, fritidshemslärarens uppdrag och ledarskap samt skolan som pedagogisk miljö. Det betyder att kommunikation, sociala relationer, etik och skolans värdegrund och uppdrag är centralt i kursen.
Med stöd av handledare ska studenten planera, leda, genomföra och reflektera över undervisning utifrån gällande styrdokument och därmed pröva och utveckla sin undervisning och sitt pedagogiska ledarskap. Studenten ska använda kunskap, didaktik samt teoretiska perspektiv från de högskoleförlagda kurserna.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).