Rekommenderad litteratur:
- Gustavsson, T. (2013) Agil projektledning. Sanoma utbildning, andra upplagan
- Jansson, T. & Ljung, L. (2009) Hemligheten med projektledning. TUK Förlag
- Shore, J. & Warden, S. (2008) The Art of Agile Development. O’Reilly Media
- Tonnquist, B. (2012) Projektledning. Sanoma utbildning, fjärde upplagan
Projektledning, tillämpad IT
Om kursen
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förmågan att leda och samordna informationstekniska projekt i olika slags organisationer och utveckla förståelse för hur projekt initieras, planeras, genomförs och avslutas utifrån både ett teoretiskt och ett praktiskt perspektiv.
Kursinnehåll
Studenten ska fördjupa sin förståelse för att samarbeta i och leda projektgrupper där olika kompetenser finns representerade. Kursen tar således avstamp i gruppen och dess utvecklingsprocess. Den behandlar metoder och praxis kring arbete i projektform. I fokus för diskussionen är projektledaren och vilken karaktär den rollen har samt vilka kompetenser som krävs för att skissera, planera, genomföra och överlämna ett projekt tillsammans med medarbetarna. Övningar om självinsikt ska bidra till en förståelse för ledarskapets natur och de egna resurserna.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kurser om minst 60 hp med progression inom huvudområdet Data- och informationsvetenskap.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).