Hess, Diana (2009). Controversy in the classroom: The democratic power of discussion. New York: Routledge. (216 sidor)
Huddleston, Ted & Kerr, David (2017). Managing controversy: Developing a strategy for handling controversy and teaching controversial issues in schools. Strasburg: Council of Europe. (68 sidor)
Pace, Judith L. (2021). Hard questions: Learning to teach controversial issues. Lanham: Rowman & Littlefield. (226 sidor)
Övrig litteratur utifrån egen inriktning väljs i samråd med kursansvarig (ca 100 sidor)
Att undervisa kontroversiella frågor
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap om och förmåga att använda sig av kontroversiella och känsliga frågor och teman i undervisning. Den syftar dessutom till att studenten ska utveckla förmåga att hantera konflikter när de sker i undervisningen inom högre utbildning.
Under kursen behandlas forskning i relation till undervisning med kontroversiella och känsliga frågor. Vidare behandlas orsakerna till att vissa frågor och teman är kontroversiella eller känsliga, samt om och i så fall hur dessa kan utnyttjas i undervisningen. Kursen behandlar även hur situationer kan hanteras när undervisningen oväntat blir kontroversiell eller känslig.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kandidatexamen motsvarande 180 högskolepoäng eller motsvarande.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).