Delkurs 1. Kriminologisk teori, 7.5 hp
Bunge M, (2004) How does it work? The search for explanatory mechanisms. Philosophy of the Social Sciences. Sci. 34:182–210, 30 s.
Lieberson S, Horwich J, (2008) Implication analysis: a pragmatic proposal for linking theory and data in the social sciences. Sociological Methodology. 38(1):1–50, 50 s.
Krohn M D, Hendrix N, Penly Hall G, Lizotte A J, (2019) Handbook of crime and deviance. Springer Nature Switzerland AG, 2nd ed. 85-376, 290 s.
Wikström P-O, Kroneberg C, (2022) Analytic criminology. Mechanisms and methods in the explanation of crime and its causes. Annual Review of Criminology 5:179 - 203, 25 s.
Ca 100 sidor vetenskaplig litteratur kan tillkomma
Delkurs 2. Forskningsmetodik III, 7.5 hp
Ahrne G, Svensson P, (2015) Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm: Liber, ca 275 sidor.
Braun V, Clarke V, (2022) Thematic analysis: a practical guide. Los Angeles: SAGE Publications Ltd, ca 376 sidor.
Djurfeldt G, Barmark M, (2009) Statistisk verktygslåda 2- multivariat analys. Lund: Studentlitteratur, 335 sidor.
Djurfeldt G, Larsson R, Stjärnhagen O, (2018) Statistisk verktygslåda 1 - samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. Upplaga 3. Lund: Studentlitteratur, ca 450 sidor.
För (etiska) regler och riktlinjer för forskning, se CODEX: www.codex.uu.se.
Ca 300 sidor vetenskapliga artiklar tillkommer.
Delkurs 3. Examensarbete, 15 hp
Alvesson M, Sandberg J, (2013) Constructing Research Questions. Doing Interesting Research. Sage publications, 141 sidor.
Backman J, (2016) Rapporter och uppsatser. 3:e upplagan. Lund: Studentlitteratur. 223 sidor.
Forsman B, (1997) Forskningsetik. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. 138 sidor.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Malmö universitet. Hälsa och samhälle, 17 sidor.
Mellgren C, Väfors-Fritz M, Tiby E, (red.) (2018) Kriminologi. En studiehandbok. Lund: Studentlitteratur. 223 sidor.
SFS 2003:460 Lag om etikprövning av forskning som avser människor.
Vetenskapsrådet, (2017) God forskningssed. ISBN 978-91-7307-352-3. 84 sidor.
Övrig litteratur bestäms i samråd med handledare.
Kriminologi: Kandidatkurs
Om kursen
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten utvecklar fördjupad kunskap om och ett kritiskt förhållningssätt till olika kriminologiska teorier och dess utveckling över tid. Syftet är även att studenten får fördjupad kunskap om metodanvändning i forskningsarbete. Särskilt fokus läggs på textanalys och statistisk analys. Kursen avslutas med att studenten skriver ett kriminologiskt relevant examensarbete.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
Delkurs 1. Kriminologisk teori, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen utgör en fortsättning och fördjupning av olika teoretiska riktningar som spelat en betydande roll inom kriminologin.
Delkurs 2. Forskningsmetodik III, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen består av tre moment: metodanvändning i forskningsarbete, textanalys och statistisk analys. Varje moment innehåller en diskussion av aktuella tillvägagångssätt och datamaterial samt praktisk tillämpning.
Delkurs 3. Examensarbete, 15 hp
Delkursens innehåll
I delkursen identifierar studenten ett problemområde och planerar och genomför en vetenskaplig studie med utgångspunkt från problemformuleringen. Studenten presenterar studien i ett skriftligt examensarbete som ska inkludera en diskussion om etiska frågeställningar kopplade till det identifierade problemområdet. Slutligen diskuterar studenten examensarbetets genomförande och resultat samt opponerar på en annan students examensarbete.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkänd kurs HS112C, HS131C eller motsvarande, samt ytterligare avslutade kurser omfattande minst 60 hp.
Urval
Betyg 20%, Högskolepoäng 60%, Högskoleprov 20%
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).