Dennick R, (2012) Twelve tips for incorporating educational theory into teaching practices, Medical Teacher, 34:8, 618-624.
Englander M, (2014) Empathy training from a phenomenological perspective. Journal of Phenomenological Psychology, 45(1), 5-26. 21 s.
Englander M, (2019) The practice of phenomenological empathy training. Journal of Phenomenological Psychology, 50(1), 42-59. 17 s.
Jönsson A, (2020) Lärande bedömning. Stockholm: Gleerups.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning: reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Malmö universitet. 57 s.
Nordquist J, Johansson L, (2009) Att undervisa med case i utbildningar inom hälso- och sjukvården. Om främjande av autentiskt interaktivt lärande, interprofessionalism och organisatoriskt lärande. Karolinska institutet. 30 s.
Sandberg H, (red.) (2022) Pedagogik för sjuksköterskor. Pedagogiska perspektiv och handledning i VFU. Lund: Studentlitteratur. 70 s.
Sneltvedt T, Bondas T, (2016) Proud to be a nurse? Recently graduated nurses' experiences in municipal health care settings. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 30: 557–564.
Sörensen E, Hall E, (2011) Seeing the big picture in nursing: a source of human and professional pride. Journal of Advanced Nursing. 67(10): 2284-2291.
Zahavi D, (2018) Phenomenology: the basics. London: Routledge. 158 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer om ca 50 s.
Lärarrollen i en vårdvetenskaplig akademisk miljö
Om kursen
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att stärka kursdeltagarna i sin pedagogiska roll inom den vårdvetenskapliga akademiska miljön. Vidare har kursen för pedagogen en stödjande, formativ och normativ funktion.
I kursen fördjupas omvårdnad/vårdvetenskap som ämne och disciplin. Vidare behandlas även en modell för empatisk kommunikation på fenomenologisk grund där bemötande och kommunikation i samtalet fokuseras. Dessutom introduceras grundläggande pedagogisk teoribildning specifikt utifrån den vårdvetenskapliga kontexten.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Examen om minst 180 hp innefattande ett examensarbete på 15 hp i omvårdnad/vårdvetenskap. Anställning som lärare vid sjuksköterskeutbildning, på grund och/eller avancerad nivå.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).