Burnard, Pamela. 2012. Musical creativities in practice. Oxford: Oxford Scholarship Online. Tillgänglig via internet.
Falthin, Annika och Mars, Annette (red.). 2020. Perspektiv på musikpedagogiska praktiker. Undervisa i musik – ett komplext uppdrag. Stockholm: KMH förlag. (kap 5 & 8, 37 s.). Tillgänglig via internet.
Johansson, Leif. 2005. Ensembleledning. Ledarskap i mindre musikgrupper. Lund: studentlitteratur. (181 s.)
Mars, Annette. 2016. När kulturer spelar med i klassrummet. En sociokulturell studie av ungdomars lärande i musik. Luleå: Luleå tekniska universitet (Artikel 2 och 3, 46 s.)
Nivbrant Wedin, Eva. 2011. Spela med hela kroppen. Stockholm: Gehrmans Musikförlag AB. (kap 4, 7 och 11 – 13, 52 s.)
Selander, Staffan & Kress, Gunther. 2010. Design för lärande – ett multimodalt perspektiv. Stockholm: Norstedts Akademiska förlag. (160 s.)
Skolverket. 2019. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, reviderad 2019. Stockholm: Fritzes. Tillgänglig via internet.
Väkevä, Lauri. 2010. Garage band or GarageBand® Remixing musical futures. British Journal of Music Education, 27 (11 s). Tillgänglig via internet.
Wallerstedt, Cecilia & Lindgren, Monica. 2016. Crossing the boundary from music outside to inside of school: Contemporary pedagogical challenges. British Journal of Music Education, Cambridge University Press, 33(2), pp. 191–203. (12 s)