Obligatorisk litteratur
Hellspong, Lennart (2011), Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik. Studentlitteratur (ca 300 s)
Valbar litteratur motsvarande ca 500 sidor väljs i samråd med kursledaren
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Kursen har fokus på klass, etnicitet och genus genom att historiska och nutida samhällstexter tolkas utifrån dessa kategorier. Klass-, etnicitet- och genusperspektiven behandlas i förhållande till meningsskapande och förståelse.
Retorik I
Om kursen
Kursens syfte är att utveckla muntliga och skriftliga färdigheter inom retorik. Kursens innehåll omfattar praktiska talövningar samt syftar även till att ge förtrogenhet med den klassiska retoriken och den retoriska processen. Du kommer att få disponera och framföra tal i olika genrer.
I undervisning ingår föreläsningar, gruppdiskussioner och handledning. Eftersom kursen till största delen är praktisk ingår många praktiska övningar, både spontana och väl förberedda. Respons från lärare och deltagare är här ett viktigt moment. Arbetssättet är processorienterat. Examinationen är löpande under kursen och består av både muntlig framställning och mindre skriftliga inlämningsuppgifter.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga i att genomföra mottagaranpassade muntliga framställningar i olika genrer.
Kursen behandlar den klassiska retorikens grundelement och den retoriska processen. Vidare får deltagarna utveckla sin förmåga att uppmärksamma användningen av retoriska redskap i muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer. Såväl spontana som förberedda övningar i muntlig framställning med responsgivning från lärare och deltagare har en framskjuten plats i kursen.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).