Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (2005). Tankarna springer före… Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS Förlag (148 s)
Aldén, Kristina & Bigestans, Aina (red) (2018). Litteracitet och flerspråkighet. Symposium 2018, Liber (280 s)
Elmeroth, Elisabeth (2017). Möte med andraspråkselever. Studentlitteratur (150 s)
Fast, Carina (2019). Literacy- i familj, förskola och skola. Studentlitteratur (153 s)
Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärande. Hallgren & Fallgren (222 s)
Henricsson Ola & Lundgren, Michael (2016). Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum. Studentlitteratur (170 s)
Källström, Roger (2012). Svenska i kontrast. Tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik. Studentlitteratur (200s)
Lahdenperä, Pirjo & Sundgren, Eva (2018). Skolans möte med nyanlända. Liber (240s)
Svensson, Gudrun (2018). Transspråkande i teori och praktik. Natur och Kultur (230s)
Svensson, Gudrun m.fl. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Skolverket (158s)
Paulslund, Beth Anne m.fl. (red) (2018). Transspråkande i svenska utbildningssammanhang. Studentlitteratur (280s)
Sheikhi, Karin & Ucar, Tamar (2018). Studiehandledning och flerspråkiga elever. Ghotia (100 s)
Straszer, Boglàrka & Wedin, Åsa (red) (2020). Modersmål, minoriteter och mångfald. Studentlitteratur (230 s)
Sheikhi, Karin & Ucar, Tamar (2018). Studiehandledning och flerspråkiga elever. Ghotia (100 s)
Aktuella styrdokument för förskola, grundskola och gymnasium
Kursplaner i modersmål och svenska som andraspråk.
I övrigt ingår litteratur om ca 900 sidor som väljs i samråd med kursledaren. Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur tillkommer.
Didaktisk-metodisk kurs för verksamma modersmålslärare III
Om kursen
Kursen syftar till att komplettera deltagarnas kunskaper i pedagogik/didaktik mot en ökad yrkeskompetens.
Kursens innehåll omfattar:
- Svenska språket i ett mångkulturellt samhälle
- Tematisk litteraturläsning och de skapande processernas betydelse för barns och ungas språkutveckling och kulturella kompetens
- Fördjupad förståelse för hur kulturmöster skapas, vidmakthålls och förändras
- NO- och SO-ämnena och lärande relaterade till studiehandledning på modersmål
Kursen består av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och självstudier samt arbete i nära anknytning till deltagarnas tjänstgöring.
Kursen har fem obligatoriska sammankomster dagtid och undervisningen är nätburen med campusförlagda träffar.
Kursinnehåll
Kursens syfte är att studenterna skall tillägna sig fördjupade kunskaper om vad lärande på modersmålet respektive ett andraspråk samt stöd av studiehandledning kan innebära för individens språkutveckling. Studenterna skall dessutom utveckla sin kunskap om och skicklighet i att stödja och analysera elevers språkutveckling utifrån det egna språkets förutsättningar.
Kursens innehåll behandlar modersmålet och svenska språket i ett mångkulturellt samhälle. Språkutveckling studeras ur ett kontrastivt perspektiv dessutom uppmärksammas social, dialektal och könsmässig variation avseende språk. I kursen ingår att studenterna genomför textanalyser för att kunna följa, stödja och vidareutveckla elevernas språk. Vidare ingår tematisk litteraturläsning och studier av de skapande processernas betydelse för barns och ungas språkutveckling och kulturella kompetens. Kursen tar upp hur kulturmönster skapas, vidmakthålls och förändras. NO- och SO-ämnena relaterade till studiehandledning på modersmål ingår i kursen. I samband med detta studeras de styrdokument som modersmålslärare kommer i kontakt med i sitt uppdrag. Olika möjligheter att skapa goda lärandesituationer och utvecklingsmiljöer för barn och ungdomar utifrån en medvetenhet om elevers olika bakgrund, förutsättningar och villkor lyfts fram och diskuteras utifrån studenternas arbetserfarenhet och sätts i relation till aktuella teoribildningar.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Godkända kurser:
KS141F Didaktisk-metodisk kurs för verksamma modersmålslärare II eller 4 utav följande kurser, KS176F Olika vägar till kunskap i modersmålsundervisningen, KS180F Läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga barn i ett didaktiskt perspektiv, KS205F Specialpedagogiskt förhållningssätt i modersmålsundervisning alternativt (KS204F), KS188F Elevtexter – Bedömning och språkutveckling i modersmålsundervisningen, KS189F Studiehandledning och språket i ämnet i modersmålsundervisning
Urval
Platsgaranti
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).