Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (2005). Tankarna springer före… Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS Förlag (148 s)
Aldén, Kristina & Bigestans, Aina (red) (2018). Litteracitet och flerspråkighet. Symposium 2018, Liber (280 s)
Elmeroth, Elisabeth (2017). Möte med andraspråkselever. Studentlitteratur (150 s)
Fast, Carina (2019). Literacy- i familj, förskola och skola. Studentlitteratur (153 s)
Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärande. Hallgren & Fallgren (222 s)
Henricsson Ola & Lundgren, Michael (2016). Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum. Studentlitteratur (170 s)
Källström, Roger (2012). Svenska i kontrast. Tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik. Studentlitteratur (200s)
Lahdenperä, Pirjo & Sundgren, Eva (2018). Skolans möte med nyanlända. Liber (240s)
Svensson, Gudrun (2018). Transspråkande i teori och praktik. Natur och Kultur (230s)
Svensson, Gudrun m.fl. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Skolverket (158s)
Paulslund, Beth Anne m.fl. (red) (2018). Transspråkande i svenska utbildningssammanhang. Studentlitteratur (280s)
Sheikhi, Karin & Ucar, Tamar (2018). Studiehandledning och flerspråkiga elever. Ghotia (100 s)
Straszer, Boglàrka & Wedin, Åsa (red) (2020). Modersmål, minoriteter och mångfald. Studentlitteratur (230 s)
Sheikhi, Karin & Ucar, Tamar (2018). Studiehandledning och flerspråkiga elever. Ghotia (100 s)
Aktuella styrdokument för förskola, grundskola och gymnasium
Kursplaner i modersmål och svenska som andraspråk.
I övrigt ingår litteratur om ca 900 sidor som väljs i samråd med kursledaren. Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur tillkommer.