Gibbons, Pauline (2018). Lyft språket, Lyft tänkandet: språk och lärande. Studentlitteratur. (264 s.)
Gibbons, Pauline (2006). Stärk språket stärk lärandet. Hallgren & Fallgren. (200 s.)
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet (2011). Skolverket. (120 s.) Tillgänglig på internet.
Lahdenperä, Pirjo & Sundgren Eva (red.) (2017). Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet-undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Liber. (322 s.)
Skolverket (2012). Att främja nyanlända elevers kunskapsutveckling - med fokus på samverkan, organisation samt undervisningens utformning och innehåll. Ett stödmaterial. (80 s.) Tillgänglig på internet.
Skolverket (2022). Läroplaner för förskolan, för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
Skolverket (2023). Studiehandledning på modersmål- att stödja kunskapsutvecklingen hos flerspråkiga elever. Ett. stödmaterial. (50 s.) Tillgänglig på internet.
Warren, Reath Anne (2021). Mer om Studiehandledning på modersmålet: Teori och Praktik. Natur & Kultur. (191 s.)
Wedin, Åsa & Hedman, Christina (2013). Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Studentlitteratur. (100 s. i urval i samråd med lärare)
Skönlitteratur (ca 250 s)
Valbar litteratur (ca 500 s)
Studiehandledning och språket i ämnet i modersmålsundervisning
Om kursen
Kursen vänder sig till dig som är modersmålslärare. I kursen behandlas sambandet mellan språk, kultur och lärande med särskilt fokus på matematik, NO- och SO-ämnen samt vikten av integration mellan olika ämnen. Kursen innehåller genomgångar och diskussion av texter utifrån såväl språkliga som kulturella perspektiv. Under kursens gång ges studenterna möjlighet att tillämpa olika typer av skrivande.
Kursen ges på halvfart, dagtid och distans. Kursen har fem kursträffar där två är webbaserade träffar via Zoom på fasta tider och tre är fysiska träffar på campus. Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuella uppgifter, paruppgifter, gruppseminarier och handledning.
Följande kurser inom modersmålsdidaktik ges med viss regelbundenhet vid Malmö universitet:
KS205F Specialpedagogiskt förhållningssätt i modersmålsundervisning, 15 hp
KS188F Elevtexter - Bedömning och språkutveckling i modersmålsundervisningen, 15 hp
KS176F Olika vägar till kunskap i modersmålsundervisningen, 15 hp
KS189F Studiehandledning och språket i ämnet i modersmålsundervisning,15 hp
KS142F Didaktisk-metodisk kurs för modersmålslärare III, 30 hp (Förkunskapskrav 60 hp från ovan listade kurser eller likvärdiga kurser)
Du kan inte få en legitimation endast utifrån att du har arbetat som modersmålslärare. Information om vad som krävs för lärarlegitimation som modersmålslärare finns Skolverkets hemsida.
Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på www.skolverket.se, Regler och ansvar, Lärar-och förskollärarlegitimation.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna skall tillägna sig fördjupade kunskaper om språkets roll i undervisning och lärande på såväl modersmål som andraspråk. De ska dessutom tillägna sig förståelse för hur man kan integrera språk- och ämnesundervisning i ett sammanhållet tema.
I kursen behandlas sambandet mellan språk, kultur och lärande med särskilt fokus på matematik, No- och So-ämnen samt vikten av integration mellan olika ämnen. Kursen innehåller genomgångar och diskussion av texter utifrån såväl språkliga som kulturella perspektiv. Under kursens gång ges studenterna möjlighet att tillämpa olika typer av skrivande. Erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna sker bl.a. genom ett processinriktat skrivande där innehållet relateras till studenternas pedagogiska verksamhet.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).