Fast, Carina (2008), Literacy – i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (160 s)
Gibbons, Pauline (2006), Stärk språket stärk lärandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren (200 s)
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet (2011). Stockholm: Skolverket (120 s) [www.skolverket.se/publikationer?id=2573](
Ljung, Magnus & Ohlander, Sölve (1988), Allmän grammatik. Malmö: Liber (240 s) / elle välbar.
Hessel Agnéta & Ekberg, Camilla (red) (2011).Nya perspektiv ger nya möjligheter. Malmö högskola, Lärarutbildningen (140 s)
Kindeberg, Björn (red)(2016). Flerspråkighet som resurs, Symposium 2015: Liber ( 150s)
Lahdenperä, Pirjo & Sundgren Eva(red)(2016) Skolans möte med nyanlända: Liber (210 s)
Skolverket (2012). Att främja nyanlända elevers kunskapsutveckling - med fokus på samverkan, organisation samt undervisningens utformning och innehåll. Ett stödmaterial. (80 s) [www.skolverket.se/publikationer?id=2746](
Strömquist, Siv (2007), Skrivprocessen – teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur (175 s)
Studiehandledning på modersmål- att stödja kunskapsutvecklingen hos flerspråkiga elever. Ett stödmaterial. (50 s) [www.skolverket.se/publikationer?id=3038](
Wedin, Åsa & Hedman, Christina (2013). Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur. (100 s i urval)
Wigg, Ulrika (2011). Nytt land och ny skola. Berättelser om att bryta upp och börja om. Stockholm: Liber (100 s i urval)
Skönlitteratur (ca 250 s)
Valbar litteratur (ca 500 s)
Väljs i samråd med studenterna
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Perspektiv Migration och etnicitet
Studenternas utländska bakgrund – många av dem har egna erfarenheter av migrationsprocess – kommer att genomsyra kursens olika delar. Genreskrivande diskuteras med utgångspunkt i olika språk och kulturer, vilket garanterar tillfällen till att belysa kursens innehåll ur detta perspektiv.
Perspektiv Genus
Genusperspektivet uppmärksammas speciellt i samband med genomgång och diskussion av texter.
Perspektiv Miljö
Studenternas erfarenheter om andra länders skolmiljöer kommer att vara grund för analys och diskussioner av miljöaspekternas betydelse i lärande
Studiehandledning och språket i ämnet i modersmålsundervisning
Om kursen
Kursen vänder sig till dig som är modersmålslärare. I kursen behandlas sambandet mellan språk, kultur och lärande med särskilt fokus på matematik, NO- och SO-ämnen samt vikten av integration mellan olika ämnen. Kursen innehåller genomgångar och diskussion av texter utifrån såväl språkliga som kulturella perspektiv. Under kursens gång ges studenterna möjlighet att tillämpa olika typer av skrivande.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna skall tillägna sig fördjupade kunskaper om språkets roll i undervisning och lärande på såväl modersmål som andraspråk. De ska dessutom tillägna sig förståelse för hur man kan integrera språk- och ämnesundervisning i ett sammanhållet tema.
I kursen behandlas sambandet mellan språk, kultur och lärande med särskilt fokus på matematik, No- och So-ämnen samt vikten av integration mellan olika ämnen. Kursen innehåller genomgångar och diskussion av texter utifrån såväl språkliga som kulturella perspektiv. Under kursens gång ges studenterna möjlighet att tillämpa olika typer av skrivande. Erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna sker bl.a. genom ett processinriktat skrivande där innehållet relateras till studenternas pedagogiska verksamhet.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).