Fast, Carina (2008), Literacy – i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (160 s)
Gibbons, Pauline (2006), Stärk språket stärk lärandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren (200 s)
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet (2011). Stockholm: Skolverket (120 s) www.skolverket.se/publikationer?id=2573
Ljung, Magnus & Ohlander, Sölve (1988), Allmän grammatik. Malmö: Liber (240 s) / elle välbar.
Hessel Agnéta & Ekberg, Camilla (red) (2011).Nya perspektiv ger nya möjligheter. Malmö högskola, Lärarutbildningen (140 s)
Kindeberg, Björn (red)(2016). Flerspråkighet som resurs, Symposium 2015: Liber ( 150s)
Lahdenperä, Pirjo & Sundgren Eva(red)(2016) Skolans möte med nyanlända: Liber (210 s)
Skolverket (2012). Att främja nyanlända elevers kunskapsutveckling - med fokus på samverkan, organisation samt undervisningens utformning och innehåll. Ett stödmaterial. (80 s) www.skolverket.se/publikationer?id=2746
Strömquist, Siv (2007), Skrivprocessen – teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur (175 s)
Studiehandledning på modersmål- att stödja kunskapsutvecklingen hos flerspråkiga elever. Ett stödmaterial. (50 s) www.skolverket.se/publikationer?id=3038
Wedin, Åsa & Hedman, Christina (2013). Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur. (100 s i urval)
Wigg, Ulrika (2011). Nytt land och ny skola. Berättelser om att bryta upp och börja om. Stockholm: Liber (100 s i urval)
Skönlitteratur (ca 250 s)
Valbar litteratur (ca 500 s)
Väljs i samråd med studenterna
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Perspektiv Migration och etnicitet
Studenternas utländska bakgrund – många av dem har egna erfarenheter av migrationsprocess – kommer att genomsyra kursens olika delar. Genreskrivande diskuteras med utgångspunkt i olika språk och kulturer, vilket garanterar tillfällen till att belysa kursens innehåll ur detta perspektiv.
Perspektiv Genus
Genusperspektivet uppmärksammas speciellt i samband med genomgång och diskussion av texter.
Perspektiv Miljö
Studenternas erfarenheter om andra länders skolmiljöer kommer att vara grund för analys och diskussioner av miljöaspekternas betydelse i lärandet.