Ahlberg, Ann (2013). Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik- att bygga broar. Stockholm: Liber. (178 s)
Lahdenperä, Pirjo & Sundgren Eva (red) (2017) Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkiga klassrum. Liber. (245 s)
Linde, Göran (red.) (2001), Värdegrund och svensk etnicitet. Lund: Studentlitteratur (210 s)(s 116-153 och 200-215)
Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009). Dyskalkyli - finns det? Aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal PDF
Lutz, Kristian (2013). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: Liber. (126 s)
Nilholm, Claes & Göransson, Kerstin (2014) Inkluderande undervisning – vad kan man lära av forskningen? PDF
Skolverket (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram [www.skolverket.se/publikationer?id=3299](
Skolverket (2014). Studiepaket till Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram[www.skolverket.se/publikationer?id=3416](
Skolverket (2014). Stödinsatser i utbildningen - Om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. [www.skolverket.se/publikationer?id=3362](
Specialpedagogik i en skola för alla – att arbeta med skolsvårigheter av Lisa Asp-Onsjö. Finns motsvarade i utgåva 2012, kap 11. Artikel
Tornberg Robert ( 2015) Det sociala livet i skolan(350 s) Liber
Wedin, Åsa & Rosén Jenny (2015) Klassrumsinteraktion och flerspråkighet (230 s.) Stockholm: Liber/ Skolverket, Flera språk i förskolan [www.skolverket.se/publikationer?id=3036/Lunnneblad,Johannes(](
Vetenskapsrådet (2014) Dyslexi en kunskapsöversiktPDF [www.spsm.se/PageFiles/7379/Report2\_2007.pdf](
Aktuella artiklar i urval Utöver den obligatoriska litteraturen väljer studenten i samråd med kursledare ytterligare litteratur i en omfattning av ca 500 sidor, varav minst ett skönlitterärt verk.
Specialpedagogiskt förhållningssätt i modersmålsundervisning
Om kursen
Kursen syftar till att utveckla kunskap om att behovet av särskilt stöd hos barn och unga varierar med de krav som ställs i den miljö som barnet befinner sig i. I kursen behandlas olika synsätt på specialpedagogik i ett jämförande perspektiv. Begrepp som inkludering och integrering i en skola för alla diskuteras och problematiseras utifrån deltagarnas egen undervisning.
Kursen har fem sammankomster dagtid varav två av träffarna är på zoom och tre träffar på Campus.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskap om att behovet av särskilt stöd hos barn och unga varierar och påverkas av den miljö som barnet befinner sig i.
Kursen utgår från olika tiders syn på barn och unga som av skiftande skäl kan uppfattas som utmanande och annorlunda. Med denna utgångspunkt studeras skolans värdegrund så som den är uttryckt i skolans styrdokument samt den svenska skolans framväxt och roll i ett internationellt och interkulturellt perspektiv. Styrdokument behandlas och ställs i relation till olika kulturella uttrycksformer.
En introduktion av begreppen inklusion och normalitet kopplat till förskolans och grundskolans uppdrag ges. Vidare behandlas barndomens betydelse för utveckling och lärande. Kursen ger studenterna möjlighet till reflektion dels om skolans grundläggande värden i förhållande till personliga värderingar, dels kring hur dessa kan påverka förhållningssättet mot andra.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Urval
Betyg 66%, Högskoleprov 34%
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).