Fristående kurs, grundnivå
15 hp
Distans | blandad undervisningstid | 50%
19 januari 2026 - 7 juni 2026
Anmälan öppnar 15 september

Om kursen

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskap om att behovet av särskilt stöd hos barn och unga varierar och påverkas av den miljö som barnet befinner sig i.

Kursen utgår från olika tiders syn på barn och unga som av skiftande skäl kan uppfattas som utmanande och annorlunda. Med denna utgångspunkt studeras skolans värdegrund så som den är uttryckt i skolans styrdokument samt den svenska skolans framväxt och roll i ett internationellt och interkulturellt perspektiv. Styrdokument behandlas och ställs i relation till olika kulturella uttrycksformer.

Kursen har fem sammankomster dagtid varav två av träffarna är på zoom och tre träffar på Campus.

Följande kurser inom modersmålsdidaktik ges med viss regelbundenhet vid Malmö universitet:
KS205F Specialpedagogiskt förhållningssätt i modersmålsundervisning, 15 hp
KS188F Elevtexter - Bedömning och språkutveckling i modersmålsundervisningen, 15 hp
KS176F Olika vägar till kunskap i modersmålsundervisningen, 15 hp
KS189F Studiehandledning och språket i ämnet i modersmålsundervisning,15 hp
KS142F Didaktisk-metodisk kurs för modersmålslärare III, 30 hp (Förkunskapskrav 60 hp från ovan listade kurser eller likvärdiga kurser)


Du kan inte få en legitimation endast utifrån att du har arbetat som modersmålslärare. Information om vad som krävs för lärarlegitimation som modersmålslärare finns Skolverkets hemsida.

Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på [www.skolverket.se](), Regler och ansvar, Lärar-och förskollärarlegitimation.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskap om att behovet av särskilt stöd hos barn och unga varierar och påverkas av den miljö som barnet befinner sig i.

Kursen utgår från olika tiders syn på barn och unga som av skiftande skäl kan uppfattas som utmanande och annorlunda. Med denna utgångspunkt studeras skolans värdegrund så som den är uttryckt i skolans styrdokument samt den svenska skolans framväxt och roll i ett internationellt och interkulturellt perspektiv. Styrdokument behandlas och ställs i relation till olika kulturella uttrycksformer.

En introduktion av begreppen inklusion och normalitet kopplat till förskolans och grundskolans uppdrag ges. Vidare behandlas barndomens betydelse för utveckling och lärande. Kursen ger studenterna möjlighet till reflektion dels om skolans grundläggande värden i förhållande till personliga värderingar, dels kring hur dessa kan påverka förhållningssättet mot andra.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Urval

66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet

Kurslitteratur

Aktuell litteraturlista finns i kursplanen

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt