Broms, Cecilia (2020). Lyssläsning i relation till läsförståelse-En explorativ studie kring yngre elevers upplevelser av att läsa med öronen med texten framför sig, i jämförelse med att läsa med ögonen. Examensarbete i fördjupningsämnet svenska, Malmö universitet. (tillgänglig via internet). (32 s.)
Dahl, Karin (1999). Från färdighetsträning till språkutveckling I: Thavenius, Jan (red.) (1999) Svenskämnets historia. Lund: Studentlitteratur. (55 s.)
Edvardsson, Jenny; Godhe, Anna-Lena & Magnusson, Petra (2018). Digitalisering, literacy och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur (114 s.)
Eskild, Hilde & Hambro, Benedicte (2005). Snick och snack: en praktisk bok om muntligt berättande. 1 uppl. Stockholm: Liber (192 s.)
Fast, Carina (2008). Literacy: i familj, förskola och skola. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (168 s.)
Knight, Simon & Mercer, Neil (2015). The role of exploratory talk in classroom search engine tasks. Technology, Pedagogy and Education, 24, 303-319. (16 s.)
Liberg, Caroline (2003). Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget. Utbildning och demokrati, 2, 13-29. (16 s.)
Lindholm, Anna (2019). Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet. (Diss.) Göteborgsstudier i nordisk språkvetenskap 38. Göteborg: Göteborgs universitet (166 s.)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk: om retorik och skrivande. 2. [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (152 s.)
Malmgren, Lars-Göran (1996). Svenskundervisning i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. (37 s.)
McLaughlin, Maureen (2012). Reading comprehension: What every teacher needs to know. The Reading Teacher, 65, 432-440. (finns tillgänglig via internet) (8 s.)
Myndigheten för skolutveckling (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (119 s.)
Skolinspektionen (2010). Språk- och kunskapsutveckling för barn och elever med annat modersmål än svenska. Stockholm: Skolinspektionen. (finns tillgänglig via internet) (46 s.)
Skolinspektionen (2010). Läsprocessen i svenska och naturorienterande ämnen, årskurs 4-6. Stockholm: Skolinspektionen (35 s.)
Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2019). Stockholm: Skolverket. (finns tillgänglig via internet)
Viden om literacy (2021). Tema: Når undervisningen digitaliseres. 2021, 9, (117 s.)
Wedin Åsa (2016). Att stötta och utveckla muntlighet i klassrummet. Stockholm: Skolverket. (finns tillgänglig via internet) (11 s.)
Westlund, Barbro (2015). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Mellanstadiet. Stockholm: Natur & Kultur. (262 s.)
Westlund, Barbro (2017). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Fk- åk 3. Stockholm: Natur & Kultur. (277 s.)
Öberg, Helena & Lidström, Kristina (2015). Din tur, Adrian. Stockholm: Mirando. (64 s.)
Kursplaner i svenska och svenska som andraspråk, aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur tillkommer.