Fristående kurs, grundnivå
15 hp
Malmö | dagtid | 100%
1 september 2025 - 9 november 2025
Anmäl dig senast 15 april
Anmäl dig via antagning.se

Om kursen

Kursen riktar sig till lärare som vill undervisa eller undervisar i geografi, årskurs 7–9. Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, övningar, seminarier, projektarbeten, exkursioner och studiebesök.

Kursen är en av tre fristående kurser som tillsammans motsvarar Geografi 45 hp för lärare i grundskolans åk 7–9. Kursen NM212F Geografi för ämneslärare: Resurser, befolkning och hållbar utveckling, 15 hp och kursen NM213F Geografi för ämneslärare: Jordens landskap och ekonomiska förhållanden, 15 hp ges på höstterminer. Kurserna NM211F Geografi för ämneslärare: Staden och dess omgivningar, 15 hp och ges på vårterminen. Kurserna samläser med Ämneslärarprogrammet åk 7–9 och kan läsas utan inbördes ordning.

Kurserna kan användas för utökad behörighet om du redan har en lärarexamen som är relevant. Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på www.skolverket.se, Regler och ansvar, Lärar-och förskollärarlegitimation.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten ska integrera natur- och kulturgeografi för att utveckla kunskaper i geografi (natur- och kulturgeografi) utifrån ett resursperspektiv med fokus på befolkning och hållbar utveckling. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla ämnesdidaktiska kunskaper, färdigheter och förmågor för skolundervisning.

Atmosfärens, biosfärens, hydrosfärens och litosfärens uppbyggnader och processer studeras. Atmosfärsprocesser används för att beskriva och förklara väder, klimat och klimatförändringar. Vidare behandlas hur väder, klimat och klimatförändringar påverkar mänskliga verksamheter.

Utvecklingsbegreppet och olika sätt att mäta utveckling problematiseras. Till detta kopplas befolkningsgeografiska teorier, begrepp och processer. De tre dimensionerna av hållbar utveckling – den sociala, ekonomiska och ekologiska – studeras och problematiseras på olika geografiska nivåer.

Människans utnyttjande av naturresurser och vilka konsekvenser detta får för miljön studeras och problematiseras. Bland annat behandlas människans påverkan på klimatet genom användning av fossila bränslen och utsläpp av växthusgaser. Vattnets kretslopp behandlas utifrån geologiska, hydrologiska, biologiska och atmosfäriska förhållanden.

Tillgång till rent vatten problematiseras utifrån FN:s globala mål för hållbar utveckling med fokus på människors hälsa, fortlevnad och utveckling av verksamheter. Sambanden mellan stora avrinningsområdens hydrologiska förhållanden och befolkningsstruktur, bosättningsmönster och försörjning studeras. Mänsklig verksamhet studeras utifrån hur avrinningsområden befolkas och exploateras och vilka konsekvenser detta får ur ett miljö- och hälsoperspektiv.

Användning av fjärranalys- och kartmaterial för grundläggande analys och presentation av spatiala och temporala geografiska förhållanden och processer studeras. Avsikten är att få en översikt av hur flygbilder, satellitdata, kartor och geografiska informationssystem (GIS) kan användas för sådana analyser och presentationer.

De didaktiska frågorna om vem man undervisar för, vad man undervisar, hur man undervisar och varför man undervisar om ett visst innehåll studeras på en grundläggande nivå, med utgångspunkt i läroplanen och med fokus på ovanstående innehåll.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6

Urval

66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt