Om kursen

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten genom en självständig ämnesdidaktisk studie ska utveckla kunskaper och erfarenheter i riktning mot en ökad professionell och vetenskaplig kompetens inom området ämnesdidaktik.

I kursen planerar och genomför studenten självständigt en ämnesdidaktisk undersökning utifrån fördjupade insikter i forskning inom en utvald inriktning. Detta innefattar att välja och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt, metodiskt och forskningsetiskt angreppssätt. Det innebär vidare att systematiskt kunna analysera och tolka insamlat datamaterial i enlighet med vetenskaplig praxis. Resultatet av studien sätts in i relevanta nationella och internationella sammanhang gällande kunskapsutveckling inom ämnesdidaktik. Studenten lägger fram sitt arbete vid ett seminarium och opponerar även på ett annat motsvarande arbete. Dessutom presenterar studenten en enklare poster på engelska med studiens centrala delar. Den ska vara utformad för att fungera i ett internationellt sammanhang.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Genomgångna NM619F samt NM615F (alt. SO690F). Minst en av kurserna ska vara godkänd.

Urval

100% högskolepoäng

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).