Cuadra C, (2021) Positioning social work in relation to disasters: A social notion running along a continuum. I Aronsson-Storrier M, Dahlberg R (red.) Defining disasters. Disciplines and Domains. Cheltenham: Edward Elgar Publishing. (20 sidor)
Dahlstedt M, Lalander P, (2018) Ett manifest för socialt arbete. Lund: Studentlitteratur (200s).
Dominelli, L (2010) Social work in a Globalizing World. Cambridge: Polity.
Elliot D, (2010) A Social Development model for Infusing Disaster Planning, Management, and Response in the Social Work Curriculum. In: Gillespie och Danso (red.). Disaster Concepts and Issues. A guide for Social Work Education and Practice. Council on Social Work Education. (21s) e-bok
Eydal GB, Ómarsdóttir I L, Hvinden B, Cuadra C B, Rapeli M, Salonen T, (2016) Local Social Services in Nordic countries in Times of Disasters. Report for the Nordic Council of Ministers. Kapitel 2 och 7 ( 39 s.)
Hardwick L, Smith R S, Worsley A, (2016) Innovations in social work research: using methods creatively. London: Jessica Kingsley Publishers (valda delar ca 100s)
Harrysson L, O'Brien M, (Eds.) (2007) Social welfare, Social exclusion, A life course frame. Lund: Värpinge Ord & Text. (200s).
Hörnqvist, M, (2016) Klass. 1. uppl. Malmö: Liber. (125s)
Nordling V, (2017) Destablishing citizenship practices? Social work and undocumented migrants in Sweden. Lund: Lund University (349s)
Sernhede O, Rosales R L, Söderman J, (2019) 'När betongen rätar sin rygg'. Ortenrörelsen och folkbildningens renässans. Göteborg: Daidalos. (262 s).
Sixtensson J, (2018) Härifrån till framtiden: om gränslinjer, aktörskap och motstånd i tjejers vardagsliv. Malmö : Malmö Universitet. Fakulteten för hälsa och samhälle. (194 s).
Zakour M, (2010) "Vulnerability and Risk Assessment: Building Community Resilience" In: Gillespie och Danso (red.) Disaster Concepts and Issues. A guide for Social Work Education and Practice. Council on Social Work Education.(20 sidor)
Vetenskapliga artiklar och rapporter om 100 sidor tillkommer.
Socialt arbete: Det sociala arbetets villkor och organisering
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper i socialt arbete med tonvikt på hur villkoren för det sociala arbetet kan förstås, förklaras och analyseras från olika teoretiska perspektiv, samt vilken betydelse dessa villkor har för det sociala arbetets organisering utifrån såväl strukturella som individuella perspektiv.
I kursen behandlas och diskuteras det samtida sociala arbetets villkor, både utifrån socialarbetarna och för de människor som är i behov av stöd och hjälp från det sociala arbetet. Fokus ligger på att skapa en analytisk och problematiserande förståelse för det rådande sociala arbetets villkor inom ramen för arbetet med olika grupper och på olika samhällsarenor. Utgångspunkten är en bred definition av socialt arbete som både inkluderar arbetet inom myndigheter och inom frivilligsektorn. Vidare behandlar kursen olika sätt att organisera det sociala arbetet på, vilket diskuteras i relation till det sociala arbetets villkor. Faktorer som klass, etnicitet, kön, ålder och funktionsnedsättning analyseras för att förstå förutsättningar för organisering och effekter av samtida villkor.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Socionomexamen eller kandidatexamen omfattande minst 180hp inklusive ett examensarbete omfattande 15hp inom socialt arbete, folkhälsovetenskap, psykologi, sociologi, statsvetenskap, pedagogik, genusvetenskap, kriminologi eller motsvarande.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).