Burns T, (2006) Psychiatry: a very short introduction. Oxford: Oxford University Press. 133 s.
Davidson L, (2003) Living outside mental illness: qualitative studies of recovery in schizophrenia. New York, NY: New York University Press. 227 s.
Englander M, (Ed.) (2018) Phenomenology and the social context of psychiatry. London: Bloomsbury. 204 s.
Kirmayer L J, (2012) Cultural competence and evidence-based practice in mental health: epistemic communities and the politics of pluralism. Social Science & Medicine, 75, 249-256. 7 s.
Luhrmann T M, Padmavati R, Tharoor H, Osei A, (2015) Hearing voices in different cultures: a social kindling hypothesis. Topics in Cognitive Science, 7, 646-663. 17 s.
Schutz A, (1945) On multiple realities. Philosophy and Phenomenological Research, 5(4), 533-576. 44 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer om ca 300 sidor.
Socialt arbete: Psykisk ohälsa i en social kontext
Om kursen
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten utvecklar fördjupade kunskaper inom fältet psykisk ohälsa utifrån ett flervetenskapligt perspektiv och dess anknytning till forskning inom kunskapsområdet socialpsykiatri såsom detta relaterar till det sociala arbetet. Kursen är en fördjupning inom kunskapsområdet socialt arbete med utgångspunkt från ämnen såsom socialpsykiatri, filosofi, sociologi, psykologi och antropologi. Denna flervetenskapliga kurs syftar till att studenten utvecklar fördjupade kunskaper kring fenomenet psykisk ohälsa samt sociala och kulturella faktorers betydelse för prevention och återhämtning. Mer specifikt fokuserar kursen på kritiska filosofiska och antropologiska reflektioner av det som tas för givet inom ramen för psykiatrins och psykologins praktik och vetenskap.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Socionomexamen eller kandidatexamen omfattande minst 180hp inklusive ett examensarbete omfattande 15hp inom socialt arbete, folkhälsovetenskap, psykologi, sociologi, statsvetenskap, pedagogik, genusvetenskap, kriminologi eller motsvarande.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).