Ahlström, Björn, Berg, Gunnar, Håkansson Lindqvist, Marcia, Sundh, Frank. (red.) (2021). Att jobba som rektor – om rektorer som professionella yrkesutövare. Lund: Studentlitteratur. (280 s)
Ahrenfelt, Bo. (2013) Förändring som tillstånd. Lund: Studentlitteratur. (338 s.)
Hargreaves, Andy och Fink, Dean (2008) Hållbart ledarskap i skolan. Lund: Studentlitteratur. (260 s.)
Gyllander Torkildsen, Lisbeth; Nehez, Jaana (2020). Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (150 s)
Hirsh, Åsa., & Olin, Anette. (Red.). (2020). Skolutveckling i teori och praktik. Malmö: Gleerups.(265 s)
Höög, Jonas. & Johansson, Olof. (red.) (2011). Struktur, kultur, ledarskap. Lund: Studentlitteratur. (187 s)
Lind Nilsson, Irene och Gustafsson, Lisbeth. (2006) Ledarskapets inre och yttre resa. Lund: Studentlitteratur. (120 s.)
Rapp, Stephan (2021). Att leda elevers kunskapsutveckling: styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet. Malmö: Gleerups. (191 s)
Riddersporre, Bim & Erlandsson, Magnus., red. (2016), Upplyftande ledarskap i skola och förskola. Stockholm: Natur & Kultur. (154 s)
Scherp, Hans-Åke (2013). Lärandebaserad skolutveckling: lärglädjens förutsättningar, förverkligande och resultat. Lund: Studentlitteratur. (100 s)
Söderström, Åsa. (2017). Etiska perspektiv på skolledares arbete. Lund: Studentlitteratur. (80 s)
Dessutom ingår aktuella styrdokument gällande skolväsendet som t.ex läroplaner, skollag och allmänna råd.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Genus, migration och etnicitet diskuteras utifrån olika ledarskapssituationer. Den löpande
tillämpningen i basgrupp av kursens innehåll samt att respondera på varandras examinationsarbete som kritisk vän är en del av bearbetningen av dessa perspektiv.
Rekryteringsutbildning för blivande rektorer
Om kursen
Kursen syftar till att ge dig som vill bli skolledare grundläggande kunskap och förståelse om skolledarskapets utmaningar.
Skolans uppdrag, värdegrund, skolutveckling samt ledarskap och gruppsykologi utgör några av de bärande delarna i kursen. Deltagarnas föreställningar om ledarskapets förutsättningar bildar utgångspunkt för reflektion och problematisering. Villkor och förutsättningar för dagens och morgondagens skola problematiseras.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om och kompetens för skolans ledarskap gällande såväl det pedagogiska ledarskapet som skolans styrning och regelverk.
Kursen fokuserar på teorier om ledarskap inom och utanför skolans organisation nationellt och internationellt. Det offentliga ledarskapets komplexitet lyfts fram. Vad som styr skolan och dess konsekvenser för ledarskapet är en viktig del av kursen. Vidare fokuserar kursen på innebörden av förändringsarbete och på gruppsykologi.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
- Yrkesexamen för undervisningsyrken, eller
- Annan utbildning och erfarenhet som tex Studie- och yrkesvägledare, skolpsykolog, kurator eller sjuksköterska samt pågående anställning inom skolväsendet.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna. (HF 1:14).