Aspeflo, Ulrika (2015). För alla i skolan: en bok om inkluderande och utvecklandeundervisning. Hindås: Aspeflo & Klamas.(113 s.)
Jakobsson, Inga-Lill & Lundgren, Marianne (2013). Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd - viktigare än diagnos Stockholm: Natur och kultur (135 s.)
Lutz, Kristian (2021). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola – möte med det som inteanses lagom. Stockholm: Liber (139 s.)
Ohlsson, Maria. (2022). Ett specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan: förståelse, bemötandeoch pedagogiska strategier. Lund: Studentlitteratur (265 s.)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utrredning och kartläggning: att utreda ochdokumentera elevers behov av särskilt stöd Stockholm: Gleerups (159 s.)
Skolverkets allmänna råd (2014): Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogramsamt kommentarmaterialet (2022).
Socialstyrelsen & Skolverket (2014). Vägledning för elevhälsan.
En av följande böcker väljs dessutom;
Edfelt, David, Sjölund, Anna, Jahn, Cajsa & Reuterswärd, Malin (2019). Tydliggörande pedagogik iförskolan. Stockholm: Natur & kultur. (173 s.)
eller
Sjölund, Anna, Jahn, Cajsa, Lindgren, Ann & Reuterswärd, Malin (2017). Autism och ADHD i skolan:handbok i tydliggörande pedagogik. Stockholm: Natur & Kultur (207 s.)
eller
Edfelt, David, Karlsson, Annelie, Lindgren, Ann & Sjölund, Anna (2019). Autism och adhd igymnasiet: tydliggörande pedagogik, Stockholm: Natur & kultur (203 s.)
eller
Jahn, Cajsa, Reuterswärd, Malin, Edfelt, David & Sjölund, Anna (2020). Autism och ADHD ifritidshemmet: tydliggörande pedagogik, Stockholm: Natur & kultur (172 s.).
eller
Karlsson, Annelie, Edfelt, David, Lindgren, Ann & Henriksson, Lena W (2021). Tydliggörandepedagogik i vuxenutbildning. Stockholm: Natur & kultur (220 s.).
eller
Karlsson, Annelie, Linde, Jennie, Molker Lovén, Helena och Edfelt, David (2024). Tydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSS. Stockholm: Natur & kultur (273 s).
Dessutom kan det tillkomma aktuella styrdokument, skönlitteratur och artiklar.
Att möta barn och elever i behov av stöd
Om kursen
Specialpedagogik – en gemensam kurs för all personal i förskolans och skolans olika verksamheter som möter barn och elever i behov av stöd. Kursen syftar till att de studerande utvecklar sina pedagogiska och didaktiska kunskaper om hur man skapar och utvecklar goda lärandemiljöer. Olika perspektiv på barn och unga i behov av stöd granskas och analyseras. Begrepp som inkludering och normalitet problematiseras med utgångspunkt i den egna förskolans/skolans verksamhet. I kursen ges utrymme för studenterna att utveckla en reflekterande hållning samt att fördjupa sin förståelse för hur det egna förhållningssättet påverkar lärandemiljön. Undersökande dagar i verksamheten ingår i kursens uppgifter. Kursen ger grundläggande kunskaper inom det specialpedagogiska fältet.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla pedagogiska kunskaper om hur inkluderande lärandemiljöer skapas. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla kunskaper om hur det egna förhållningssättet, omgivande faktorer samt hur barns och elevers individuella förutsättningar och olikheter påverkar lärande och utveckling. Studenten ska också fördjupa sina kunskaper om vilken betydelse samarbete, samverkan och proaktivt arbete inom förskola och skola har för barns lärande och utveckling.
I kursen behandlas grundläggande begrepp och perspektiv inom det specialpedagogiska fältet som relateras till verksamheter för barn och unga. Olika aspekter på barn och unga i behov av stöd granskas och analyseras. Begrepp som inkludering och normalitet problematiseras med utgångspunkt i den egna förskolans/skolans verksamhet. Det innebär bland annat att studenten granskar specialpedagogiska insatser utifrån organisations-, grupp- och individnivå samt föreslår och motiverar proaktiva insatser.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).