Burman, Anders. (2014) Pedagogikens idéhistoria. Uppfostringsidéer och utbildningsideal under 2500 år. Lund: Studentlitteratur. (296 s)
Kroksmark, Tomas (red.). (2011) Den tidlösa pedagogiken. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur (i urval ca 200 s.)
Schött, Kristina. (2015). Studentens skrivhandbok. (3. [bearb.] uppl.) Stockholm: Liber. 185 s.
Serder, Margareta. & Jobér, Anna. (red.) (2021). Vetenskapliga teorier för lärare. (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. Kap 1-2, 36 s.
Artiklar väljs i samråd med kursansvarig.
Pedagogik: Kunskapsområde och forskning
Om kursen
Kursen syftar till att studenterna fördjupar sin förståelse för vetenskapsteoretiska perspektiv, forskningsprocess samt pedagogik som forskningsområde.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna fördjupar sin förståelse för pedagogik som forskningsområde och relaterade forskningsprocesser.
I kursen studeras och diskuteras pedagogisk nationell och internationell forskning och de kritiska frågor som aktualiseras i förhållande till utgångspunkter och forskningsprocess.
Kursplan och kurslitteratur
I kursplanen hittar du bland annat kurslitteratur och andra läromedel för kursen.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 90 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp
Eller
En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 180 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp
Eller
En kandidatexamen i pedagogik med/samt ett självständigt arbete om 15 hp
Eller
En studie- och yrkesvägledarexamen med/samt ett självständigt arbete om 15 hp
Urval
Högskolepoäng 100%
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).