Program, grundnivå
90 hp
Distans | dagtid | 75%
19 januari 2026 - 16 januari 2028

Om utbildningen

Som yrkeslärare för du vidare dina kunskaper och inspirerar framtidens yrkesverksamma inom ditt yrke. Yrkeslärarutbildningen vänder sig till dig som vill bli yrkeslärare inom gymnasieskolans yrkesprogram. Yrkeslärarutbildningen är ett alternativ för dig med kvalificerade yrkeskunskaper som är relevanta för gymnasieskolans yrkesämnen. För att söka utbildningen behöver du ha dokumenterad arbetserfarenhet.

Den tvååriga utbildningen ger dig behörighet att undervisa på yrkesprogram i gymnasiet och vuxenutbildning. Det finns idag en stor efterfrågan på utbildade och legitimerade yrkeslärare. Efterfrågan varierar mellan yrkesområden, men efter din examen kan du jobba i hela landet och ofta även utomlands.  

Utbildningen ges på trekvartsfart (75% studietakt) under fyra terminer och med två–fyra universitetsförlagda dagar per kurs. Utbildningen består av 60 högskolepoäng i kurser som behandlar frågor som är centrala för lärare. Det handlar bland annat om värdegrund, ledarskap, konflikthantering, bedömning och betygsättning, specialpedagogik samt läroplansteori och didaktik. Samtliga kurser har fokus på kopplingen mellan yrkesutbildning och yrkesdidaktik. Då det förväntas att du redan har ämneskunskaper i de yrkesämnen du ska undervisa i ges ingen utbildning i dessa.

Malmö universitet antar för närvarande inte studenter mot programinriktning hantverk frisör, barberare och hår- och makeupstylist samt textildesign på grund av brist på relevanta VFU-platser i regionens gymnasieskolor.

I utbildningen ingår också verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Denna genomförs på helfart (100% studietakt).

Verksamhetsförlagd utbildning

Under utbildningen kopplas teori och praktik ihop genom att verksamhetsförlagd och högskoleförlagd utbildning varvas. Syftet med verksamhetsförlagd utbildning är att du som blivande yrkeslärare ska utveckla din kompetens och förmåga att undervisa i en skola där elever med olika behov och bakgrund möts.

VFU-placering

Student som bor inom Skåne eller västra Blekinge genomför i första hand den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) på en gymnasieskola eller vuxenutbildning inom detta område, i en av de kommuner som Malmö universitet har Ramavtal om verksamhetsförlagd utbildning med. Student som bor utanför avtalsområdet kommer om möjligt att få placering i närheten av sin hemort enligt Malmö universitets regler för restid i samband med VFU. Den verksamhetsförlagda utbildningen är på heltid och genomförs under fastlagda perioder.

Möjlighet att genomföra VFU inom anställning

Du som har anställning som yrkeslärare under utbildningstiden har i vissa fall möjlighet att genomföra VFU inom ramen för din egen anställning. För att få genomföra VFU inom ramen för egen anställning måste man ha ansökt och fått ansökan beviljad både av Malmö universitet och arbetsgivaren. Beslutet gäller, med vissa undantag, under så lång tid som anställningen pågår och anställningen ska alltid styrkas med ett anställningsbevis.

Läs mer i ansökningsblanketten om vilka villkor som gäller och när ansökan ska vara inlämnad. 

Blanketten "Ansökan om VFU" (pdf)

Verksamhetsförlagd utbildning – för lärarstudenter

Kontakt

För frågor om VFU, mejla till ls.vfu@mau.se.

Så här ansöker du till yrkeslärarutbildningen

Ansökan sker i två steg – ett för grundläggande behörighet och ett för särskild behörighet. För den grundläggande behörigheten ansöker du precis som för övriga universitets- och högskoleutbildningar via antagning.se. Ansökan om den särskilda behörigheten är för att validera dina yrkeskunskaper  och sker via VALDA.

  1. Anmäl dig till utbildningen via www.antagning.se. I samband med denna anmälan kontrolleras din grundläggande behörighet. 
  2. Ansök om validering av dina yrkeskunskaper i VALDA.
    • Du ansöker om validering för att synliggöra din kompetens när det gäller den särskilda behörigheten. En validering räcker och du behöver bara ansöka om validering på den högskola eller universitet som du vill studera på i första hand. Vi kontaktar dig för en kartläggning av dina yrkeskunskaper. I kartläggningsprocessen hjälper vi dig att beskriva din kompetens så att du får fram ett komplett och bedömningsbart underlag.
    • För att styrka din särskilda behörighet i VALDA behöver du intyg från arbetsgivare och utbildning som påvisar dina erfarenheter och kunskaper i de olika ämnena. Ett intyg från arbetsgivare behöver innehålla information om 1) arbetad tid och omfattning (arbetsgivarintyg) och 2) vilka arbetsuppgifter, ansvar och verktyg/metoder/program som du haft/använt (tjänstgöringsintyg).
    • Tänk på att begära in och samla ihop alla betyg och intyg i god tid. Dokument som du bara har i pappersform behöver du scanna in och spara på din dator innan du kan ladda upp det i VALDA. Du kan påbörja din ansökan i VALDA redan den 1 september. Sista dagen att lämna in din valideringsansökan i VALDA är 22 oktober.

Behörighet och urval

För yrkeslärarutbildningen utgörs de särskilda behörighetskraven inte av kurser i gymnasieskolan utan av kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper. 

Läs mer om särskilda behörighetskrav för yrkeslärare 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper inom något eller några av de yrkesämnen som finns i gymnasieskolans yrkesprogram.

Urval

66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet

Informationsmöten

Digitala informationsmöten

Välkommen att delta i ett digitalt informationsmöte där vi informerar om ansökningsprocessen till yrkeslärarutbildningen.

Våra studie- och karriärvägledare går igenom ansökningsprocessen och hur du ska tänka när du skickar in en ansökan för att validera dina yrkeskunskaper.

Informationsmötet ges digitalt på Zoom vid dessa två tillfällen:

  • 24 september kl. 17.00–18.00
  • 15 oktober kl. 17.00–18.00

Mötet är öppet för alla.

Delta i informationsmöte via Zoom

Bli yrkeslärare – en poddserie

Sverige behöver fler yrkeslärare, och vägen till att bli yrkeslärare är kanske enklare än du tror? I en poddserie besöker WorldSkills reporter yrkeslärare över hela landet.

Lyssna på podden

"Jag får använda min erfarenhet – och påverka framtidens vårdpersonal"

Paulina Al Kuraishi har arbetat inom vård och omsorg i över 20 år. Idag kombinerar hon jobbet som vårdlärare med studier på yrkeslärarprogrammet vid Malmö universitet. ”Lärarrollen ger mig en dubbel yrkesstolthet”, säger hon.

"Jag får använda min erfarenhet – och påverka framtidens vårdpersonal"

Paulina Al Kuraishi har arbetat inom vård och omsorg i över 20 år. Idag kombinerar hon jobbet som vårdlärare med studier på yrkeslärarprogrammet vid Malmö universitet. ”Lärarrollen ger mig en dubbel yrkesstolthet”, säger hon.

Att Paulina Al Kuraishi från början hittade till vårdyrket var en slump.

– Jag hade inte tänkt att jag skulle jobba inom vården. Ingen i min familj gjorde det. Men en kompis tipsade om ett sommarjobb och eftersom jag hade körkort fick jag jobb på en larmcentral. När hemtjänstpersonalen inte kunde åka ut på larmen, så åkte vi ut. Jag lärde känna undersköterskor och sjuksköterskor och fick en uppfattning om vad det innebär att jobba inom vården.

Sommarjobbet ledde till att hon utbildade sig till undersköterska. Och efter att ha jobbat i yrket i 18 år vidareutbildade hon sig till sjuksköterska. Efter några kände hon att det var dags för något nytt igen, men hon ville stanna kvar i branschen.

– Jag hade testat det mesta inom vården och ville vidareutvecklas. När en kollega berättade om yrkeslärarprogrammet blev jag nyfiken.

Kan kombinera studier med arbete

Paulina sökte via validering av sin arbetslivserfarenhet och kom in. Utbildningen är på två år och ges på 75 procent. Till stor del sker undervisningen på distans, vilket gör det möjligt att kombinera studierna med arbete.

Det är jätteroligt att få lära ut det jag brinner för, nämligen omvårdnad. Jag får använda min erfarenhet och samtidigt vara med och påverka dem som ska jobba inom vården i framtiden.

Paulina Al Kuraishi

Redan under första terminen fick hon jobb som vårdlärare på en folkhögskola, och sedan dess har hon kombinerat jobb och studier.

– Det är jätteroligt att få lära ut det jag brinner för, nämligen omvårdnad. Jag får använda min erfarenhet och samtidigt vara med och påverka dem som ska jobba inom vården i framtiden.

Paulina lyfter särskilt den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) som viktig.

– Den teoretiska biten är nödvändig, men VFU:n är en nyckel. Det är där du lär dig på riktigt.

Studenter mer olika yrkesbakgrunder

I klassen finns studenter från flera olika yrkesområden, som el, bygg, barn och fritid. När vi ses är Paulina inne på fjärde och sista terminen och arbetar med ett utvecklingsprojekt om traumamedveten pedagogik. Det gör hon med en studiekamrat som pluggar till yrkeslärare inom barn och fritid.

– Vi undersöker hur man som lärare kan skapa ett tryggt klassrum för att kunna prata om känsliga ämnen som könsstympning och övergrepp. Vi har precis börjat och håller på att titta på vilken tidigare forskning som finns.

Undersköterskor kan söka yrkeslärarprogrammet

Paulina vill uppmuntra fler undersköterskor att söka till yrkeslärarprogrammet – det krävs nämligen inte att man är sjuksköterska.

– Du ska kunna ditt yrke och ha bred erfarenhet. Många vet inte att det räcker för att komma in.

För Paulina har utbildningen inneburit personlig utveckling och en ny, dubbel yrkesstolthet.

– Skolan jag jobbar på ligger i Rosengård där jag själv har vuxit upp. Nu får jag vara en förebild för andra, särskilt kvinnor med liknande bakgrund. Det känns fantastiskt att få använda min yrkeskunskap för att stärka mina elever i att ta plats i samhället. De har en viktig uppgift att fylla.

Och ditt råd till den som funderar på att söka?

– Framtiden är ljus – bara gör det!

Ingenjör ska bli lärare i industriell teknik

Processtekniker och ingenjör. Efter att i många år arbetat med att övervaka kemiska processer vill Rosmarie Sjödahl byta maskiner mot människor.

Ingenjör ska bli lärare i industriell teknik

Processtekniker och ingenjör. Efter att i många år arbetat med att övervaka kemiska processer vill Rosmarie Sjödahl byta maskiner mot människor.

– Jag har längtat efter att jobba med lite mjukare frågor, inte bara maskiner, säger hon.

Gotlänningen Rosmarie Sjödahl har jobbat som processoperatör inom processindustrin i många år, de senaste tio åren i Skåne på Perstorp AB. Hon är också utbildad ingenjör med inriktning maskinteknik vid KTH i Stockholm.

Som processoperatör jobbar Rosmarie med drift och övervakning på Energi/Formalin, som förser övriga fabriker på Perstorps AB med vatten, ånga och formalin. Driften pågår dygnet runt året runt så det blir både nätter och helger ibland, och nu tycker hon det börjar ta emot att jobba skift.

Hur känns det att bli lärare?

– Jätteläskigt och ovisst, men nu när jag börjat praktisera känner jag att det ger mig väldigt mycket tillbaka att jobba med ungdomar. Det avgörande för mig var just att få jobba med ungdomar och att jag skulle kunna använda min yrkeserfarenhet. Jag var lite orolig att den skulle vara bortkastad och att jag skulle få börja om. Att min erfarenhet ses som en tillgång i läraryrket är förstås jättekul.

Vad tycker du om utbildningen?

– Den är mycket bra. Man vet ju inte hur det ska bli när man gör något nytt. Men den första tiden har verkligen gett mersmak. 

Från sjukgymnast till yrkeslärare på vård- och omsorgsprogrammet

– Jag jobbade som sjukgymnast i tio år, framförallt inom barn- och ungdomshabiliteringen, vilket var ett utmanande och utvecklande jobb. Men jag tröttnade på bristerna i sjukvården och att inte kunna förändra inifrån.

Från sjukgymnast till yrkeslärare på vård- och omsorgsprogrammet

– Jag jobbade som sjukgymnast i tio år, framförallt inom barn- och ungdomshabiliteringen, vilket var ett utmanande och utvecklande jobb. Men jag tröttnade på bristerna i sjukvården och att inte kunna förändra inifrån.

Nu har Joel Asmundsson en fast tjänst på en fristående gymnasieskola i Lund, där han undervisar i etik och specialpedagogik på vård- och omsorgsprogrammet, parallellt med sina studier. Lärarjobbet ger honom möjlighet att få använda sina tidigare kunskaper på djupet.

– Min samlade yrkeserfarenhet och olika utbildningar ger mig behörighet att undervisa i flera ämnen på både vård- och omsorgsprogrammet och barn- och fritidsprogrammet, säger Joel Asmundsson.

Att undervisa faller sig naturligt

Joel visste tidigt att han skulle ha med människor att göra. Förutom att vara äldst av fem syskon har han även varit träningsinstruktör och lärt ut hjärt- och lungräddning. Även som legitimerad sjukgymnast ingår det att förmedla kunskaper till andra. Att undervisa faller sig naturligt och Joel tycker att det är roligt med nyfikna unga människor som han kan påverka.

– En av anledningarna till att jag började plugga var att få nya kunskaper och insikter och jag känner att jag frodas i miljön på högskolan. En annan anledning var att få en lärarlegitimation. 

Utbildningen startade med en kurs i sociala relationer som var helt rätt inkörsport för att sedan byggas på, fördjupas och skapa lärplattformar. 

– Min uppgift som lärare är nu att få unga människor att utveckla sina förmågor, vilket jag gör tillsammans med eleverna, säger Joel. 

Kontakt

För mer information om utbildningen:

lsvagledning@mau.se